بررسی عملکرد اجتماعی و میزان افسردگی قبل و بعد از تحریک مکرر مغناطیسی از روی جمجمه (TMS در بیماران دچار افسردگی عمده mdd)
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 419
- تاریخ دفاع
- ۱۴ بهمن ۱۳۸۷
- دانشجو
- ساناز خمامی
- استاد راهنما
- رضا رستمی
- چکیده
- هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیرات عصب شناختی موسیقی دستگاهی ایران بر نواحی مغزی است که استفاده شد. با توجه به هدف پژوهش و با در نظرگیری تحقیقات انجام fMRI برای این بررسی از روش شده در بین موسیقی غربی با دو مد ماژور و مینور، دو دستگاه ماهور و همایون در دو بخش ریتمیک و غیرریتمیک انتخاب شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدرسین ر است دست آموزشگاههای 20 سال بوده است که از این جامعه 12 نفر به روش نمونه گیری داوطلبانه - موسیقی با حدود سنی 30 انتخاب شدند. یافته ها بیانگر فعالیت نواحی اختصاصی برای هر یک از دستگاهها به این شرح می باشد نواحی اختصاصی فعال شده برای ماهور غیرریتمیک شامل نواحی نیمکره راست شکنج میانی فرونتال ، نیمکره راست پلنیوم تمپورال، نیمکره راست شکنج فوقانی تمپورال خلفی، برای ماهور ریتمیک شامل نیمکره چپ آمیگدال، نیمکره چپ فرونتال پل، نیمکره چپ اربیتوفرونتال کرتکس ، نیمکره چپ شکنج میانی تمپورال، نیمکره چپ کرتکس اولیه حرکتی، می باشد و برای همایون غیرریتمیک شامل نواحی نیمکره راست شکنج میانی فرونتال، نیمکره چپ پلنیوم تمپورال، نیمکره راست شکنج فوقانی تمپورال ، و برای همایون ریتمیک شامل نیمکره چپ فرونتال پل ، دو نیمکره شکنج تحتانی فرونتال ، نیمکره چپ شکنج سوپرامارجینال خلفی می شود. مبنی بر تخصیص نیمکره laterality مدل های متفاوتی در توجیه این فعالیت ها وجود دارد از جمله مدل ای راست برای پردازش ملودی و نیمکره چپ برای پردازش ریتم می باشد . منطبق با این مدل شاهد فعالیت قطعات ریتمیک در دو دستگاه ماهور همایون در نیمکره چپ و قطعات غیر ریتمیک در نیمکره راست هستیم. بر طبق مدل سلسله مراتبی هرچه ملودی از عناصر بیشتر موسیقایی برخوردار باشد مراتب بالاتری از مغز را درگیر می سازد که در بخش ریمتیک قطعات فعالیت هایی را در نواحی فرونتال شاهد هستیم. بر اساس مدل ارائه شده دامازیو نیز شاهد درگیری نواحی از سیستم لیمبیک بخصوص فعالیت همراه شده است . VMPF آمیگدال در بخش ماهور ریتم هستیم که این خود با فعالیت در نواحی مرتبط با چنین فعالیتی در طول گوشه های ریتمیک بیانگر تمایز این قطعات در مقابل قطعات غیرریتمیک در برانگیختگی نواحی فرونتال به عنوان نواحی اصلی هیجانی می باشد که این می تواند بیانگر اهمیت ریتم در ایجاد سطح بهینه از هیجان باشد. fMRI ، کلید واژه ها: موسیقی دستگاهی ایران، ریتم، ملودی، نواحی مغزی
- Abstract
- Abstract The aim of this study is the evaluation of neurological effect of Persian musical Dastgahs on the brain activation using fMRI. For this aim, two main Persian Musical Dastgahs which are Mahour and Homayoun are selected in two types of rhythmic and non-rhythmic pieces. This study was investigated among groups of 12 right handed subjects from the musician peoples and in the age of 20-30 years old. The results of this study showed the specific brain area activation for each of two Dastgahs. The specific regions for Mahour Non-Rhythmic contained: Right Middle Frontal Gyrus, Right Planum Temporal, Right Superior Temporal Gyrus, and for Mahour Rhythmic contained: Left Amygdala, Left Frontal Pole, Left Orbitofrontal cortex, Left Middle Temporal Gyrus, Left Primary motor cortex. The specific regions for Homayoun Non-Rhythmic contained: Right Middle Frontal Gyrus, Left Planum Temporal, Right Superior Temporal Gyrus, and for Homayoun Rhythmic contained: Left Frontal Pole, Bilateral Inferior Frontal Gyrus, Left Supramarginal Gyrus. Various models are exist which justify these brain activations. One of these models is the laterality model which allocates right hemisphere to the melody and negative emotions processing and allocates the left hemisphere for rhythm and positive emotions processing. In this study, the laterality can be seen in the brain activations of subjects which has conformance with laterality model. According to the hierarchical model, those melodies which have higher musical elements in their structures will embody higher functions area of brain. The results of this study have confirmed this subject by activating some parts of frontal area in rhythmic pieces. Based on Damazio model the limbic area especially amygdala has been activated in Mahour-Rhythm pieces. The activation of this area, itself has caused the activation of VMPF which is completely in conformance with Damazio model. This kind of activation in rhythmic Gooshes demonstrates the distinction of these pieces with non-rhythmic ones which has been shown by the activation of frontal area as the main region which has some interference in emotional arousing. Key Words: Persian national music, rhythm, melody, brain regions, fMRI