عنوان پایاننامه
بررسی عوامل موثر بر مزیت رقابتی پایدار در بنگاه های کوچک و متوسط صادر کننده مصالح ساختمانی بهداشتی
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43202
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۸۸
- دانشجو
- سیدمجتبی موسوی نقابی
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- به طور کلی سه رویکرد در مورد عوامل مؤثر بر مزیت رقابتی مطرح شده است. دیدگاه نخست، رویکرد سازمان صنعتی است که عوامل و زمینه های محیطی را منشأ مزیت رقابتی سازمان ها می داند. در حالیکه رویکرد مبتنی بر منابع، منابع و قابلیت های درونی سازمان را منشأ مزیت رقابتی معرفی کند. طرفداران دیدگاه سوم، نگرش مبتنی بر ارتباطات، عوامل ارتباطی و بین سازمانی را منشأ مزیت رقابتی می دانند. این پژوهش به بررسی راهکارهایی می پردازد که از طریق آنها بنگاههای کوچک و متوسط مزیت رقابتی ایجاد و پایدار می سازند. این تحقیق درک بهتری از اهمیت مزیت رقابتی برای بنگاههای کوچک و متوسط ارائه می دهد و همچنین مکانیزم هایی را مطرح می سازد که از طریق آنها مدیران بنگاههای کوچک و متوسط می توانند عملکرد بنگاه شان را بهبود بخشند. پیش فرض اصلی این تحقیق این است که بسیاری از مفاهیمی که در بنگاه های بزرگ جهت بهبود عملکرد کاربرد دارند، مانند مدیریت بازاریابی، مدیریت استراتژیک و مدیریت زنجیره تأمین، در بنگاههای کوچک و متوسط نیز جهت بهبود رقابت پذیری بنگاه تأثیر دارند؛ اگر چه ماهیت آنها (برای مثال مدیریت استراتژیک و مدیریت زنجیره تأمین) در بنگاههای کوچک و متوسط نسبت به بنگاه های بزرگ و مجهز متفاوت می باشد. پژوهش حاضر بر مبنای دیدگاه مبتنی بر منابع و دیدگاه مبتنی بر ارتباطات می باشد و از میان متغیرهای متعدد تأثیرگذار بر مزیت رقابتی تنها رابطه همبستگی متغیرهای شایستگی های بازاریابی، شایستگی های فنی و شایستگی های ارتباطی با مزیت رقابتی پایدار مورد بررسی قرار گرفت. داده های حاصل از ابزار اندازه گیری به وسیله روش های آماری تحلیل همبستگی پیرسون و آزمون میانگین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش حاضر بیانگر این است که بین متغیرهای شایستگی های بازاریابی، شایستگی های فنی و شایستگی های ارتباطی با متغیر مزیت رقابتی رابطه معنی دار و مثبتی وجود دارد. همچنین وضعیت تمامی این متغیرها در بنگاه های کوچک و متوسط صادرکننده مصالح ساختمانی بهداشتی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.
- Abstract
- Abstract In general, three views about factors affecting competitive advantage are proposed. First view, industrial organization (IO) approach proposed that environmental factors are origin of competitive advantage. While according to resources based view (RBV), internal resources and capabilities of the organization are considered as origin of competitive advantage. The advocates of third view, between communication and organizational factors, competitive advantage is considered the source. This research is concerned with ways in which small and medium-sized enterprises (SMEs) create and sustain competitive advantage. Also this research provide a better understanding of why competitive advantage is important to smaller firms as well as improving understanding of mechanisms by which owner-managers can improve the performance of their firms. The basic premise that underpins this research is that many ‘large firm’ concepts such as HRM, strategic management and supply chain management are directly relevant to owner-managers trying to improve their firms’ competitiveness although, the nature of strategic management or supply chain management will be very different in SME’s than in large, well-resourced companies. This research is based on resourced based view and relation-based view. And among several variables influencing the competitive advantage, only correlation between independent variables (marketing competencies, technical competencies, and relational competencies) and sustainable competitive advantage were analyzed. Data obtained from the measurement devices were analyzed by Pearson correlation analysis and t-test. The results of this study show that the correlation between independent variables and competitive advantage variable is significant and positive. Also situation of all of these variables in the small and medium enterprises exporting construction materials is not good.