عنوان پایاننامه
تاثیر تکلیف دوگانه ، مجرد و ترکیبی بر راه رفتن و برخی متغیرهای روان شناختی سالمندان با و بدون تجربه افتادن
- رشته تحصیلی
- حقوق خصوصی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 2901;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79742;کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 2901;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79742
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- آزاده زنگانه
- استاد راهنما
- محمود شیخ
- چکیده
- هدف از تحقیق حاضر تعیین تأثیر تکلیف دوگانه، مجرد و ترکیبی بر راهرفتن و برخی متغیرهای روانشناختی زنان سالمند با و بدون تجربه افتادن بود. به این منظور، 120 زن سالمند در دامنه سنی 60تا80 سال در شهرستان بابل به صورت داوطلبانه انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای کنترل و تمرینی دوگانه، مجرد و ترکیبی جای گرفتند. به منظور سنجش کیفیت راه رفتن سالمندان، از آزمون برخاستن و حرکت کردن زماندار و از مقیاس خودکارآمدی افتادن بینالمللی (FES-I) به منظور تعیین ترس از افتادن سالمندان استفاده شده است. بعد از مرحله پیش آزمون گروههای مختلف تمرینی بر اساس برنامه مشخص با توجه به گروه، اقدام به انجام تمرین راه رفتن با شرایط تکلیف مجرد، دوگانه و ترکیبی نمودند و پس از دوماه مجددا در آزمون برخاستن و حرکت کردن زماندار حضور یافتند. آزمون در دو شرایط تکلیف مجرد و تکلیف دوگانه برای همه گروهها انجام گرفت. آزمون تحلیل واریانس مختلط نشان داد که اثر مداخله و اثر تعاملی مداخله در گروه در دو شرایط آزمون با اجرای تکلیف مجرد و تکلیف دوگانه معنادار است(0/05>P)، اما تفاوت بین این دو شرایط در پس آزمون معنادار نبوده است. احتمالاً افزایش قابلیت شناختی و جسمانی زنان سالمند زمینهساز بهبود امتیازات کیفیت راه رفتن آنان بوده است.
- Abstract
- The main aim of this study is to determine the effect of dual task, single task, and combined task on older adults’ gait and some psychological factors with or without the experience of falling. For this purpose, we have chosen 120 volunteers in Babol in the 60- 80 age range. The participants were divided into different groups by random. These groups were inclusive of two controlled groups, two practical groups assigned to single task, two practical groups assigned to dual task, and two groups assigned to combined task. To evaluate the quality of gait in older adults, we have applied the ‘Timed up and go test (TUG)’ and FES test for evaluating the fear of falling. After pre- examining participants according to the task to which their groups were assigned, they also participated in single task, dual task, and combined task exercises. After about two months, samples participated in TUG again. Single task and dual task condition were used for the entire participant. Mix ANOVA test shows that the effect of interference and the effect of Interference interactive on groups under both test conditions of single task and dual task exercises were meaningful but the difference between these two after the test was not meaningful. Probably, the increase in cognitive and physical ability is the key reason for a better quality of gait. Key words: Quality of Gait, attention capacity, Older Adults, Falling.