عنوان پایاننامه
مطالعه تطبیقی متناقض نما(پارادوکس) دراشعار خواجوی کرمانی (دیوان) با اشعار شاعران کلاسیک کرد
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبیات فارسی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79234;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4528;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79234;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4528
- تاریخ دفاع
- ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
- دانشجو
- پایان کاکه صالح العسکری
- استاد راهنما
- تیمور مالمیر
- چکیده
- در مطالعه اشعار کردی و فارسی، به موارد زیادی برمیخوریم که با منطق عادی کلام، سازگار نیست؛ اما همین ناسازگاری، موجب زیبایی سخن گشته است.نظیر این تعابیر و مفاهیم غیر عادی در کتابهای بلاغی قدیم طرح نشده است. اما در تحقیقات جدید، به تبع توجه به علوم ادبی مغربزمین از آن با عنوان «پارادوکس یا متناقضنما» یاد شده است.متناقض نما در شعر فارسی بخصوص شعر عرفانی نظیر اشعار مولوی و عطار کاربرد فراوان داشته است. شاعران برجسته کلاسیک کرد(احمدخانی، نالی، سالم،حریقی، محوی، وفایی و صافی، ئاوات، ناری)نیز همچون شاعران ایرانی به کاربرد متناقضنماروی آورده اند. در این پژوهش به میزان تأثیرگذاری زبان و اندیشه در ساخت متناقضنما در اشعار خواجوی کرمانی و آثار شاعران کلاسیک کرد پرداخته شده است. هدف ما آن است که میزان تناسب، تفاوت و تشابه کاربرد متناقض نما در اشعار خواجوی کرمانی و شاعران کرد را مشخص کنیم تا در پرتو این بررسی علاوه بر تبیین سبب کاربرد متناقض نما در شعر فارسی و کردی، میزان ارزش و اعتبار نوآوریهای اشعار شاعران کرد مشخص شود.خواجوی کرمانی شاعر برجسته قرن هشتم علاوه برتنوع و استادی در به کارگیری فنون ادبی، محتوای اشعارش حاوی افکار بلند و اندیشههای متعالی است و به سبب همین افکار بلند و اندیشههای متعالی، تعابیر متناقضنما در اشعارش بسامد بالایی دارد.مجموع متناقض نماها در دیوان خواجوی کرمانی 256مورد است که در 183 بیت آنها را گنجانده است. شاعران کلاسیک کرد نیز در 252 بیت شعر، 291 تعبیرمتناقض نمابهکار برده اندوالگوهایی رابررسی کرده ایم که متناقض نمادرقالب آنهابه کاررفته است؛دراشعارخواجو 20الگوو درشاعران کرد 15 الگوبه کاررفته است.باتوجه به ساختار به کار رفته در تعابیر متناقض نما، قسمت اصلی آن را هسته نامیده ایم که هسته اولی را قدامی و هسته بعدی را هسته خلفی نام برده ایم؛ تنوع عناصر تشکیل دهنده هسته های قدامی و خلفی متناقض نماها در اشعار شاعران کرد 8 عنصر و در دیوان خواجو 17 عنصر است. تنوع و کاربرد تعابیر متناقض نماها را براساس حوزهکاربردنیز بررسی کرده ایم. تنوع کاربرد متناقض نماها باتوجه به حوزه کاربرد در دیوان خواجو 117 مورد اسنادی، 41 مورد تشبیه، 6 مورد استعاره، 1 مورد کنایه و 2 مورد تلمیح است. و در اشعار شاعران کرد 167 مورد اسنادی، 76 مورد تشبیه، 6 مورد استعاره، 5 مورد کنایه و 2 مورد تلمیح به کار رفته است.
- Abstract
- In the study of Kurdish and Persian poem we encounter a lot of items which they are not compatible with the logic of ordinary words, but this incompatibility caused the beauty of the words. These usual concepts and interpretation have not been mentioned in the old books, but in the new research, they are called as the paradox or Motanaghesnama regarding literary science of the Maghreb zamin (western land). MOTANAGHESNAMA has been applied abundantly in the Persian poetry especially in Mystical poetry such as the Mawlawi's and Attar poem. Classic distinguished Kurdish poet, such as Iranian poet started using the paradox. This study deals with the extent of influencing language and thought in making paradox of Khajui e Kermani and the classic works of other poets. Our goal is to observe the degree of the difference and similarity between the application of the paradox in the poems of Khajui e Kermani and Kurd poets, so that the degree of the value and credibility of innovation will be taken into consideration in addition to explaining the cause of using paradox in farsi and Kurdish in light of this review. The eight century distinguished the poet, Khajui e Kermani, in addition to variety and mastery in applying literary techniques, the content of his poems contain the broad thought and ideas and because of this thought, paradox interpretation of his poems enjoy high frequency. A total of paradox in the poems of Khajui e Kermani is about 256 and he included them in 183 verses. The Classical Kurdish poet also applied 291 paradox interpretations in 252 verses.Furthermore, we used patterns in which the paradox has beenapplied, in the Khajoo’s poet's 20 and Kurdish poet’s 15. According to the structure used in paradoxical terms, the main part is called core and the first nucleus is called anterior and the next one posterior. Diversity in elements composing anterior and posterior core of paradoxes is 8 elements in Kurdish poetries and 17 in Khajoo’s. Besides, diversity and use of paradox terms has been considered based on application scope. According to application area, diversity of paradox usage is 117 Attributive, 41 Similes, 6 Metaphors, 1 irony, and 2 allusions in Divan-e Khajoo and 167 Attributive, 76 Similes, 6 Metaphors, 5 ironies, and 2 allusions in Kurdish poetries. Key words: Motanaghesnama(Paradox(, Thought, Language, Comparative literature, Khajui e Kermani, Kurdish Poetry.