عنوان پایاننامه
طراحی و تبیین مدل بودجه ریزی بر اساس شاخص های حکمرانی خوب در ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت تکنولوژی - مدیریت نوآوری
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77406;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77406
- تاریخ دفاع
- ۲۴ آذر ۱۳۹۵
- دانشجو
- حیدر احمدی
- استاد راهنما
- سیدمحمد مقیمی
- چکیده
- هدف اصلی این پژوهش شناسایی مشخصات و مؤلفه های نظام بودجه ریزی است که تبلوری از حکمرانی خوب باشد. بدین معنا که اگر بخواهیم نظام بودجه ریزی داشته باشیم که باعث بهبود شاخص های حکمرانی خوب از دیدگاه بانک جهانی شود، این نظام باید دارای چه مختصات و مشخصاتی باشد. رویکرد مدنظر این پژوهش، رویکرد ترکیبی و از نوع اکتشافی متوالی است. مرحله کیفی این پژوهش با روش تحلیل تم و از طریق مصاحبه انجام گرفته است و در ادامه، از مطالعه ادبیات و رهنمود های سازمان های بین المللی مرتبط با حکمرانی خوب و بودجه و همچنین مطالعه تطبیقی بودجهریزی کشورهای برتر در رتبه بندی حکمرانی خوب بانک جهانی، جهت تائید و افزایش اعتبار نتایج مصاحبه ها استفاده شده است. در بخش کمی پژوهش نیز بهمنظور تائید مدل از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کیفی و کمی این پژوهش خبرگان در حوزه بودجه ریزی و حکمرانی خوب است و برای تعیین تعداد نمونه از مفهوم نمونه گیری هدفمند و به روش گلوله برفی استفاده شده است. خروجی بخش کیفی پژوهش 123 تم در قالب 15 مقوله است که عبارت اند از: آمایش سرزمین، اصلاح ساختار سیاسی، ساختار مدیریت غیرمتمرکز، اصلاح سند بودجه، اصلاح الگوی تعاملی قوای سهگانه، مدیریت ذینفعان، بهبود فضای کسب و کار، پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی، اصلاح فرایند های مدیریت منابع انسانی، اصلاح قوانین و مقررات، اصلاح سیستم های اطلاعاتی، اصلاح نظام حسابداری و گزارشگری، اصلاح فرایند نظارت بر بودجه، عدالت در بودجهریزی و شفافیت. بر اساس خروجی بخش کمی پژوهش، نتایج آزمون خی دو برای تمامی روابط معنی دار بوده و نشان داد که روابط مفروض از نظر متخصصان مورد تایید هستند. همچنین آزمون فریدمن نشان داد که برترین روابط میان مقوله های پژوهش و شاخص های حکمرانی خوب به ترتیب عبارتند از: اصلاح فرایند نظارت بر بودجه بر کنترل فساد(25،13)، شفافیت بر کنترل فساد(24،66)، آمایش سرزمین بر اثربخشی دولت(23،93)، اصلاح سند بودجه بر شفافیت(23،78) و شفافیت بر پاسخگویی(23،74). با بررسی ادبیات نظری پژوهش مشخص شد که تعداد بسیار محدودی از پژوهش ها رابطه بین حکمرانی خوب و بودجه را مدنظر قرار دادهاند ولی کیفیت این رابطه و نحوه ارتباط آن در چهارچوب نظری تبیین نشده است. بنابراین ارزش نظری این پژوهش ایجاد ارتباط بین حکمرانی خوب و نظام بودجه ریزی و تبیین کیفیت این ارتباط است. ارزش کاربردی این پژوهش نیز پیشنهاد اقدامات اصلاحی در مدیریت مالیه عمومی و نظام بودجه ریزی کشور است که در صورت اجرایی کردن آنها شاخصهای حکمرانی خوب ارتقا خواهد یافت.
- Abstract
- The purpose of this study is to identify and describe the components of a Good Budgeting system by which we meet good governance (indices of World Bank) in our country. To do this, we adopted Mixed Method-Sequential Exploratory. In qualitative part of this research we used Theme by which we analyze data from interview with experts plus two additional sources of a) literature review plus international reports and guidelines; and b) comparative study of budgeting systems in top-ranked countries in Good Governance ranking of World Bank, for increasing validity of primary source. In quantitative part of the research we used questionnaires for confirming our model. The statistical society of the research includes experts in both budgeting and good governance fields. Also, we adopted Purposive sampling in Snowball method for determining sample size. The results of our study in qualitative part are 15 categories and 123 related themes which are as follow: Land use planning; reforms in political structure; non-centralized management structure; reforms in budget document; reforms in transaction model among government branches; stakeholder management; Doing Business improvements, implementing Operational Budgeting; HRM process improvements; reforms in regulations; reforms in information systems; reforms in accounting and reporting system; reforms in budget monitoring; justice in budgeting; and transparency. Based on results in quantitative part of the research, the Chi-square test showed all relations are meaningful and also confirmed by experts. Also, the Friedman test showed that the most meaningful relations between the categories and good governance indices are as follow: “reforms in budget monitoring” on “Control of Corruption” (25, 13); “transparency” on “Control of Corruption” (24, 66); “land use planning“on “Government Effectiveness” (23, 93); “reforms in budget document” on “transparency” (23, 78); and “transparency” on “Voice and Accountability” (23, 74). The liter