عنوان پایان‌نامه

متناسب سازی برنامه آموزش فرزند پروری با نگاه مثبت در بستر ارزش های فرهنگی و ارزیابی اثر بخشی آن بر رضامندی زوجیت و سلامت روان والدین کودکان آهسته گام




    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71976;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2389
    تاریخ دفاع
    ۰۹ دی ۱۳۹۴
    دانشجو
    محمد عاشوری
    استاد راهنما
    غلامعلی افروز

    چکیده آثار ناتوانی‌های هوشی و تحولی تمام جنبه‌های زندگی کودکان آهسته‌گام و خانواده‌های آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد در حالی که استفاده از برنامه‌ آموزش فرزندپروری با نتایج مطلوبی همراه است. هدف این پژوهش، متناسب‌سازی برنامه آموزش فرزندپروری با نگاه مثبت در بستر ارزش‌های فرهنگی و ارزیابی اثربخشی آن بر رضامندی زوجیت و سلامت روانی‌ والدین کودکان آهسته‌گام بود. در این مطالعه ‌آزمایشی، از طرح اندازه‌گیری مکرر با گروه کنترل استفاده شد. تعداد 80 نفر از مادران و پدران دانش¬آموزان آهسته‌گام (40 نفر از مادران به همراه همسرشان) به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده از مدرسه‌های استثنایی شهرستان‌های تهران انتخاب شدند. آنها به¬طور تصادفی به یک گروه آزمایشی و سه گروه کنترل 20 نفری تقسیم شدند. گروه‌ آزمایشی، در 16 جلسه آموزشی (هفته¬ای 2 جلسه؛ هر جلسه 90 دقیقه) در برنامه متناسب‌سازی شده فرزندپروری مثبت شرکت کردند در حالی که به گروه‌های کنترل این آموزش ارائه نشد. اطلاعات با استفاده از مقیاس رضامندی زوجیت افروز و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر جمع¬آوری شد. داده¬ها با روش تحلیل واریانس چندمتغیری با طرح اندازه‌گیری مکرر، در نرم‌افزار SPSS نسخه 22 مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که گروه‌های آزمایشی و کنترل در رضامندی زوجیت و سلامت عمومی، تفاوت معناداری با یکدیگر دارند (001/0P=). همچنین، برنامه آموزش فرزندپروری با نگاه مثبت بر رضامندی زوجیت و سلامت روانی‌ گروه‌ آزمایشی اثر مثبت و معناداری داشت (001/0P=) ولی این تاثیر، در گروه‌های کنترل معنادار نبود (05/0P>). با توجه به نتایج می‌توان بیان کرد که برنامه آموزش فرزندپروری با نگاه مثبت در بستر ارزش‌های فرهنگی بر رضامندی زوجیت و سلامت روانی‌ والدین کودکان آهسته‌گام مؤثر است. با توجه به این که تقویت مهارت‌های فرزندپروری منجر به افزایش رضامندی زوجیت و سلامت روانی‌ والدین می‌گردد، برنامه‌ریزی جهت آموزش برنامه فرزندپروری با نگاه مثبت به والدین کودکان آهسته‌گام اهمیت ویژه‌ای دارد. کلید واژه‌ها: متناسب‌سازی، فرزندپروری با نگاه مثبت، رضامندی زوجیت، سلامت روانی،‌ کودکان آهسته‌گام
    Abstract
    Abstract Intellectual and developmental disabilities has life-long effect on slow paced children’s life and their families, while, use of positive parenting program (Triple-P) has been associated with effective outcomes. Present study was aimed to determine the adapting positive parenting program (Triple-P) training based on cultural values and evaluation its effectiveness on marital satisfaction and mental health of parents of slow paced children. In this experimental study by repeated measurer design with control group was used. Eighty mothers and fathers of slow paced children (Forty mothers and their husbands) were selected randomly from exceptional schools of Tehran provinces. They were divided randomly into one experimental and three control groups (each consists of 20 individuals). Experimental group participated in 16 training sessions (twice a week; each session lasts for 90 minutes) and received adapting Triple-P, while control groups did not. The information was gathered through Afrooz Marital Satisfaction Scale (AMSS) and Goldberg & Hiller General Health Questionnaire (GHQ-28). Data were analyzed by multivariate analyses of variance with repeated measurer using SPSS (version 22, SPSS Inc., Chicago, IL). The results of multivariate analyses of variance with repeated measurer showed that experimental and control groups had significant difference in AMSS or GHQ scales (P=0/001). Also, Triple-P training had significant and positive effect on marital satisfaction and mental health in experimental group (P=0/001), but in control groups had not significant (P>0/05). Regarding the results, it can be proposed that Triple-P training based on cultural values has influenced on marital satisfaction and mental health of parents of slow paced children. Since reinforcement of parental skills lead to enhancement of marital satisfaction and mental health of parents, it is important to plan and design Triple-P training for parents of slow paced children. Key words: Adaptation, Positive parenting program, Marital satisfaction, Mental health, Slow paced children