ارائه مدل مزیت رقابتی در خدمات تجاری دانش بنیان بر اساس نظریه قابلیت های پویا: مود مطالعه صنعت مشاوره مدیریت
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی - مدیریت سیاستگذاری بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75079;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75079
- تاریخ دفاع
- ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- نادر سیدکلالی
- استاد راهنما
- علی حیدری
- چکیده
- پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای عملکرد شرکت های مشاوره مدیریت ایران از منظر تئوری قابلیت های پویا انجام پذیرفته است. روش تحقیق آمیخته اکتشافی است و از دو مرحله تشکیل شده است. در مرحله نخست، از روش نظریه داده بنیاد استفاده شده است. در این مرحله 17 شرکت مشاوره مدیریت مورد بررسی قرار گرفته اند. هدف این بخش از تحقیق این بوده است که دریافته شود شرکت های مشاوره مدیریت از طریق چه قابلیت هایی و با چه فرآیندی قادر می شوند در شرایط تغییرات محیطی مزیت رقابتی خود را حفظ کنند. مرحله دوم مطالعه ای کمی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری واریانس محور است که داده های حاصل از مدیران 97 شرکت در آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در این بخش تعمیم پذیری یافته های بخش کیفی (بخش اول) در نمونه ای بزرگتر بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که در دوره تحولات محیطی عامل حفظ مزیت رقابتی در شرکت های مشاوره مدیریت قابلیت های پویای شرکتی هستند. با این حال، قابلیت های پویا به طور مستقیم بر عملکرد شرکت تأثیر نمی گذارند بلکه از طریق متغیر میانجیِ قابلیت های عملیاتی عمل می کنند. به علاوه متغیرهای قابلیت های اعتمادساز و استراتژی شرکت رابطه میان قابلیت های پویا و قابلیت های عملیاتی را تعدیل می کنند.
- Abstract
- ندارد