عنوان پایاننامه
تاثیر بازخورد خود-مقایسه ای و مقایسه ای-اجتماعی بر اکتساب و تحکیم یک مهارت...
- رشته تحصیلی
- رشد و تکامل و یادگیری حرکتی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1425;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81289;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1425;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81289
- تاریخ دفاع
- ۱۳ تیر ۱۳۹۶
- دانشجو
- علی اظهری
- استاد راهنما
- رسول حمایت طلب
- چکیده
- این پژوهش با هدف تعیین تاثیر انگیزشی بازخورد مقایسه ای- اجتماعی و خود- مقایسه ای بر اکتساب و تحکیم یک مهارت ادراکی- حرکتی همانند مهارت سرویس بلند هدفدار بدمینتون در دانش آموزان پسر دبیرستانی صورت گرفت. در این تحقیق تعداد 72 دانش آموز دبیرستانی به عنوان نمونه های آماری بصورت تصادفی در شش گروه 12 نفری بازخورد مقایسه- اجتماعی (مثبت، منفی و واقعی) و بازخورد خود- مقایسه ای (مثبت، منفی و واقعی) قرار گرفتند. به طوری که به گروه های بازخورد مثبت و منفی به ترتیب اینگونه القاء شد که عملکرد آنها بالاتر و پایین تر از عملکرد واقعی آنها بوده ولی به گروه های واقعی عملکرد واقعی آنها ارائه شد. پس از ثبت امتیازات پیش آزمون، در مرحله اکتساب که پنج روز به طول انجامید، آزمودنی ها در هر روز تعداد ده بلوک سه تایی سرویس بلند بدمینتون را اجرا کردند که گروههای بازخورد مقایسه ای – اجتماعی پس از هر بلوک بازخورد میانگین امتیازات خود را نسبت به میانگین کل امتیازات بلوک قبلی گروهی که متعلق به آن بودند بصورت مثبت، منفی و واقعی دریافت کردند و گروههای بازخورد خود- مقایسه ای نیز پس از هر بلوک بازخورد میانگین امتیازات خود را نسبت به امتیازات بلوک قبلی خود به همان شکل دریافت نمودند. آزمون یادداری نیز بعد از 72 ساعت بی تمرینی همانند پیش آزمون اجرا شد. پس از بررسی نرمال بودن داده ها و همگنی واریانس ها به منظور تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل واریانس و آزمونهای تعقیبی در سطح معنی داری 05/0 استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که در مراحل اکتساب و تحکیم یادگیری تفاوت معنی داری بین گروههای بازخورد خود- مقایسه ای و بازخورد مقایسه ای- اجتماعی وجود نداشت. در مرحله اکتساب تفاوت معنی داری بین گروههای بازخورد مثبت، منفی و واقعی وجود نداشت ولی در مرحله تحکیم یادگیری اختلاف معنی داری بین گروه بازخورد مثبت با گروه بازخورد منفی و واقعی وجود داشت در حالی که اختلاف بین بازخورد منفی و واقعی معنی دار نبود. یافته های تحقیق بیانگر این است که بازخورد مقایسه ای- اجتماعی مثبت و خود- مقایسه ای مثبت به عنوان یک عامل انگیزشی در تحکیم یادگیری یک مهارت ادراکی- حرکتی همانند سرویس بلند هدفدار بدمینتون موثر بوده و به لحاظ میزان تاثیر تفاوتی بین آنها وجود ندارد.
- Abstract
- The purpose of the present study was to examine the motivational effects of social-comparative feedback and self-comparative feedback on acquisition and consolidation of a perceptual-motor skill such as targeted badminton long serve in high school male students. In this study, 72 high school students were randomly assigned to six groups of 12 subjects with social-comparative feedback (positive, negative and veridical groups) and self-comparative feedback (positive, negative and veridical groups). After the recorded pretest scores, in acquisition phase that were five days, each subjects performed 10 blocks of the three trials badminton long serve in each day.After the each block, social-comparative feedback groups received feedback of average scores in the form of positive (higher than the actual rating), negative (lower than the actual rating) and veridical (the actual rating) due to the group to which they belong and self-comparative feedback groups received feedback of average scores in the form of positive (higher than the actual rating), negative (lower than the actual rating) and veridical (the actual rating) compared to their previous block average scores. Also after 72 hours detraining, retention test performed as well as pretest. After determining the data normality and homogeneity of variances to analyze data was used from ANOVA and Tukey posthoc tests at the significant level 0.05. The results showed there was no significant difference between the social-comparative and self-comparative feedback groups in acquisition and consolidation of learning. There was no significant difference among the positive, negative and veridical feedback groups in acquisition, but in the consolidation, there was significant difference between positive feedback group with negative and veridical feedback group, while there was no significant difference between negative and veridical feedback group. findings suggest that positive social-comparative feedback and positive self-comparative feedback, as a motivational factor , is affected the consolidation of a perceptual-motor skills as well as targeted badminton long sere and in terms of impact there is no difference between them. Keywords: Badminton serve, Consolidation, Motivational feedback, self-comparative feedback, Social-comparative feedback