روش شناسی تحدی با قرآن و ارزیابی رویکرد الفرقان الحق
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002891;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 82090;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002891;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 82090
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
- دانشجو
- محمدمهدی شاهمرادی فریدونی
- استاد راهنما
- فتح اله نجارزادگان
- چکیده
- مهمترین معجزه رسول خدا(ص) برای اثبات نبوت خود، قرآن کریم است که در آن برای کسانی که باور به نبوت ایشان و نزول قرآن از طرف خدا نداشتند، دعوت به تحدی و مثل آوری نموده است. با وجود نمونه های مختلفی در پاسخگویی به تحدی قرآن، از زمان رسول خدا(ص) تا زمان حاضر، آیا میتوان برای آن روش سیره عرفی عقلاء با فرایندی منطقی تبیین کرد و معیاری برای آن قرار داد تا هر شخصی با هر اعتقادی قبل از پاسخ به تحدی قرآن، ناگزیر از این روش پیروی نموده و پس از طی این فرایند در صورت عدم پاسخ منطقی و عقلی به ایرادات و اشکالات، اقدام به مثل آوری کند؟ به نظر می توان چنین گفت که تحدی با قرآن، روشمند است و منطق حاکم بر تحدی در قرآن چنین خط مشی و مسیری را برای همه افراد با هر جایگاه اعتقادی مشخص نموده و هر کس آن را پی بگیرد، قطعا به مرز تحدی با قرآن نخواهد رسید و قبل از آن، پاسخ مستدل و منطقی خود را خواهد یافت و نوبت به تحدی با قرآن برای آن شخص –مانند نویسنده الفرقان الحق- نمی رسد. در واقع قرآن نمی خواهد با تحدی، مجالی برای قدرت آزمایی همگان بگشاید و در نهایت آنان را به این نتیجه برساند که اتیان مثل قرآن به وقوع نمی پیوندد؛ بلکه می خواهد آنان را در یک فرایندی منطقی انداخته که منتهی به ایمان آوردن کسانی که به دنبال حقیقت هستند، شود . در این فرایند جایگاه و عذاب افراد لجوج و مستکبر را نمایان سازد. معیارهایی از قبیل هدایت بخشی، نظم نو و محتوای بدیع، نظام مندی، هماهنگی و عدم اختلاف و اثر گذاری و تحوّل آفرینی را می توان در مثلیّت با تحدی قرآن لحاظ کرد که معیار ارزیابی قرار گیرند.
- Abstract
- The most important miracle of the Prophet of Allah (sa) to prove his prophethood is the Noble Quran in which is a challenge to produce a book like that; a challenge for those who do not believe in his prophethood nor in the fact that the Quran has been revealed by Allah. Although there have been different efforts to respond to the challenge of the Quran from the time of the Prophet till now, the question that arises is that is it possible to specify a method like the conventional practice of the Wise or a logical process and determine a criterion that should be met first. Then, if the person cannot find a logical and rational answer to his questions and doubts, he sets out to meet the challenge and to try to bring a text like that of the Quran. It might be aasserted that taking the challenge of the Quran is a methodological act and the logic of the quranic challenge has specified such a route for anyone with any doctrinal stance. Any person who follows this route certainly will not come to the point of challenging the Quran. Before getting to such a point, he will find his reasoned and rational answer. Therefore, unlike the author of the book "al-Furqan al-Haq", such an individual will not set out to challenge the Quran. In fact, the Quran does not intend the challenge to be a competition arena for humans nor to lead them to the perception that phenomena like the quranic text cannot be produced. But rather, it wants to bring them into a logical process that helps those who are seeking the truth to become faithful. Moreover, it wants to show the destiny and punishment of the obstinate and the arrogant. Critertia such as guidance, a novel order and content, systematicity, coordination and lack of discrepency, and effectiveness and capability of creating change are some examples of what to be evaluted when a text is offered as a challenge to the Quran