عنوان پایان‌نامه

بسط و بکارگیری مدلی برای بهبود فرایند توسعه محصول جدید با تاکید بر شناسایی شاخص های کلیدی در صنعت لبنیات مطالعه موردی : شرکت کاله




    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73886;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73886
    تاریخ دفاع
    ۰۸ اسفند ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    محمد حقیقی

    چکیده تغییرات مداوم در نیازها و خواسته های مصرف کنندگان، افزایش رقابت¬ها در بازار، رشد فزاینده بازارها و رشد استفاده از تکنولوژی¬های جدید در تولید محصولات از مهمترین عواملی هستند که سازمان¬ها را برای حفظ رشد و سودآوری و کسب مزیت رقابتی به سمت تولید و عرضه محصولات جدید سوق می¬دهند.اما تجربه نشان می¬دهد متاسفانه درصد قابل توجهی از پروژه¬های توسعه محصول در بازار با شکست مواجه می¬شوند. کلید موفقیت در توسعه محصول جدیددر توانایی سازمان در برنامه ریزی، طراحی و مدیریت بهتر پروسه خلاقیت برای ورود محصولات جدید به بازار با سرعت بیشتر و خطای کمتر است. در این پژوهش با اتکا بر مدل توسعه محصول کوپر و با توجه به ویژگی¬های صنعت لبنیات ایران و نیازهای مختص شرکت فرآورده¬های لبنی کاله،فرایند توسعه محصول جدید در شش مرحله طراحی شده است که عبارتند از، خلق ایده، ارزیابی محصول،توسعه استراتژی بازاریابی،توسعه فنی،آزمون بازارو روانه کردن محصول به بازار. برای هر یک از مراحل ذکر شده در فرایند فوق ورودی¬ها، فرایند¬های داخلی، خروجی¬ها، رویه¬ها، پایگاه¬های داده، فرم¬ها، چک¬لیست¬ها و سیاست¬ها و استراتژی¬های آن مرحله به تفکیک بیان شده و در نهایت شاخص¬های مورد نیاز برای ارزیابی و حصول اطمینان از صحت اقدامات انجام شده تعریف گردیده است. نرخ بالاتر موفقیت محصولات جدید از جهت سود دهی، گزینش صحیح محصول از بین تعداد زیادی ایده¬های اولیه، تعریففرآیند ارزیابی دقیق و شفاف، وجود برنامه مدون بازاریابی برای دوره معرفی محصول به بازار، سهمبیشتر محصولات جدید در فروش، کاهش زمان سپری شده برای طی کردن فرآیند برای هر ایده و جلوگیری از کاهش سودآوری محصولات موجود در نتیجه ورود محصول جدید به بازار مهمترین نتایج مورد انتظار در استفاده از مدل معرفی شده برای توسعه محصولات جدید در سازمان مورد بررسی است. واژگان کلیدی: فرآیند، توسعه محصول جدید، شاخص¬های ارزیابی، شرکت فرآورده¬های لبنی کاله
    Abstract
    Continuous changes in needs and wants of consumers, increase in competitions, increasing market growth and increasing in using new technologies in goods productions are the most important factors that encourage organizations to produce and distribute new products .But unfortunately significant percentages of new product development projects faille in the market. The success key in new product development process is based on planning, designing and better managing the creative process for entrancing of new products to the market quicker with less error. In this study, the cooper model is based then considered the characteristics of dairy industry and Kalleh dairy company in special, we developed a model in six stage. These stages are idea creation, product appraisal, developing marketing strategies, technical development, market test; launch the new product in the market. For each stage has defined internal process, forms, database, check lists, policy and strategy. At the end indexes has been defined for checking the results. Increasing in turnover of new products, correct selection of products between plenty of basic ideas, clear and exact definition of appraisal process, having a marketing plan for launch of new products, bigger share of sales of new products, save the time of the process, preventing cannibalization of the products are the most important expected results of this model.