عنوان پایان‌نامه

بررسی تعاملات علمی در حوزه کتابخانه دیجیتال و یادگیری سازمانی



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تعاملات علمی در حوزه کتابخانه دیجیتال و یادگیری سازمانی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    کتابداری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54284
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۹۰
    دانشجو
    مریم رئوفی
    استاد راهنما
    فاطمه فهیم نیا

    چکیده این پژوهش به بررسی تعاملات علمی دو حوزه کتابخانه دیجیتال و یادگیری سازمانی پرداخته است و سعی در یافتن پاسخی برای این سؤالات دارد که آیا مؤلفین دو حوزه کتابخانه دیجیتال و یادگیری سازمانی با یکدیگر همکاری علمی دارند و آیا مؤلفین هر حوزه شناختی از حوزه دیگر دارند یا خیر. برای این منظور از روش آمیخته که ترکیبی از روش کمی و روش کیفی می باشد، استفاده شده است. در روش کمی از تحلیل استنادی با نرم افزار Microsoft Academic Search و در روش کیفی از مصاحبه با متخصصین از طریق پست الکترونیک بهره گرفته شده است. نتایج کار کمی نشان داد که افراد صاحب نظر در دو حوزه، همکاری علمی با یکدیگر نداشته اند. هیچ کدام از نویسندگان دو حوزه یادگیری سازمانی و کتابخانه دیجیتال با هم ارتباط Co-authorship نداشته اند. نتایج کار کیفی مشخص کرد که افراد متخصص در یک حوزه شناخت و آگاهی کافی از حوزه دیگر ندارند. از مجموع پاسخ های مؤلفین دو حوزه می توان نتیجه گرفت که کتابخانه دیجیتال مخزنی از دانش شامل اطلاعات ساختار یافته است که مردم می توانند دانش تولید شده توسط دیگران را از طریق آن بازیابی کنند (کار جستجو و دسترسی از کتابخانه دیجیتال به مراتب آسانتر از کتابخانه سنتی است). بدین طریق کتابخانه دیجیتال می تواند بعضی از انواع یادگیری سازمانی را حمایت کند. قالب های دیگر اطلاعات شامل اطلاعات بدون ساختار مثل مصاحبه های ویدئویی با کارشناسان نیز می تواند در کتابخانه ها قرار گیرد و یادگیری از طریق دانش پنهان را حمایت کند. آنچه که از پژوهش بر می آید این است که برخلاف فرضیه پژوهش که بیان می کرد محققان دو حوزه کتابخانه دیجیتال و یادگیری سازمانی با یکدیگر همکاری علمی دارند، متأسفانه محققان دو حوزه همکاری علمی با یکدیگر ندارند و متخصصان هر حوزه نیز شناخت کافی از حوزه دیگر ندارند. در حقیقت، کتابخانه ها باید بیش از آنکه نقش خدماتی داشته باشند، به عنوان مرکزی برای آموزش و یادگیری مطرح باشند؛ در حالی که طبق این پژوهش نقش کتابخانه ها- خصوصا کتابخانه های دیجیتالی- در یادگیری سازمانی مورد غفلت قرار گرفته است. به دلیل اینکه مشاهده شد صاحب نظران دو حوزه نه شناخت و آگاهی خوبی از حوزه های همدیگر دارند و نه با هم همکاری علمی دارند. براساس این تحقیق همکاری نزدیک متخصصان و محققان دو حوزه برای رفع این خلاء پیشنهاد می گردد. کلمات کلیدی: کتابخانه دیجیتال، یادگیری سازمانی، سازمان یادگیرنده، تعاملات علمی، هم تألیفی
    Abstract
    Abstract This research examines the scientific interactions between two fields of digital library and organizational learning and trying to find the answer to these questions: whether authors of two fields of digital library and organizational learning have scientific cooperation together? And whether authors of each field have any cognitive about the other field? For this reason, mixed method, that combines quantitative and qualitative methods, is used. In quantitative method, have used the citation analysis by Microsoft Academic Search software and in qualitative method, have used interview with experts via e-mail. Quantitative results showed that individuals in the two districts, scientific collaborations have not been with each other. The results of qualitative method showed that professionals in one field do not have enough knowledge from the other field. Total responses authors of the two areas can be concluded that digital library is a repository of knowledge, include structured knowledge that is searchable, from which people can retrieve knowledge generated by others, often in different places and times. Digital libraries are likely to be easier to search and easier to access at all times of day and night and from many places, than traditional libraries. In this way digital libraries could support some kinds of organizational learning. The other information formats, such as video interviews with experts, could be placed in libraries and help support learning of tacit knowledge. In this research was observed unlike the research hypothesis, the researchers of two fields do not have scientific cooperation together and the experts of each field do not have enough knowledge from the other field. In fact, the library should have more than a service role, as a center for teaching and learning are raised while according to this research the role of libraries - especially digital libraries - has been neglected in organizational learning. Based on this research, close collaboration between experts of two fields are recommended to address this gap. Keywords: Digital library, Organizational learning, Learning organization, Scientific interactions, Co-authorship