اثربخشی بکارگیری نوروفیدبک در توسعه ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 275;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53741
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- نرگس رحمتی
- استاد راهنما
- رضا رستمی
- چکیده
- هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر بخشی آموزش نوروفیدبک بر ویژگی های شخصیتی کارآفرینانه در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران بود. به این منظور 48 دانش آموز با بهرهوشی بین 90-119، به شیوه در دسترس انتخاب شدند. در مرحله پیش آزمون تمام آزمودنی ها با نوار مغزی کمی شده و تست های تفکر خلاق تورنس، کنترل درونی نواکی و ریسک پذیری مورد ارزیابی و بر اساس نمرات همتا سازی و در سه گروه جایگزین شدند. یکی از گروه ها به تصادف به عنوان گروه آزمایش، دیگری به عنوان گروه کنترل و گروه سوم، گروه بازی در نظر گرفته شد. در این مطالعه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل، دانش آموزان گروه آزمایش 20 جلسه تحت آموزش نوروفیدبک قرار گرفتند، همزمان دانش آموزان گروه بازی 20 جلسه در کارگاه بازی شرکت کردند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. پس از پایان دوره، تمام دانش آموزان سه گروه با آزمون های تفکر خلاق تورنس ، کنترل درونی نواکی و ریسک پذیری مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد گروه آموزش نوروفیدبک در متغیرهای خلاقیت، کنترل درونی تغییر معنی داری داشته است و در تست ریسک پذیری نیز اعتدال پذیری ریسک پذیری درگروه آزمایش در سطح معنی داری قرار دارد. بنابراین می توان از آموزش نوروفیدبک جهت بالا بردن ویژگی های شخصیتی کارآفرینانه در دانش آموزان استفاده کرد. کلید واژه ها ویژگی های شخصیتی کارآفرینانه، آموزش نوروفیدبک، نوار مغزی کمی، خلاقیت، کنترل درونی، ریسک پذیری
- Abstract
- This study was to investigate the Entrepreneurial characteristics of school children in the city of Tehran, where 48 students was chosen with an average IQ between 90 - 119, using the method within reach. All the subjects was assessed by equated QEEG, and the Nowicki-Strickland Locus of Control Scale for Children, grades 7 to 12, Torrance Tests of Creative Thinking (TTCT), Hyperkinetic Syndrome Assessment Method (HKSD), then was equated according to the acquired grades and placed to 3 groups. One of the groups was chosen as experimental and the other as control and the last play group. In this experimental study, students received neurofeedback for 20 sessions. Simultaneously play group students took participate in play workshop, and control group received no experiment. After the end of the experiment all the students of the groups were reassessed by Torrance Tests of Creative Thinking (TTCT), Hyperkinetic Syndrome Assessment Method (HKSD), The Nowicki-Strickland Locus of Control Scale for Children grades 7 to 12 (N-SLCS). The results of MANOVA showed the neurofeedback group has had meaningful change in Creativity and Locus of control and the equality of risk taking is in a meaningful level. So, neurofeedback training can be used for increasing the level of Entrepreneurial characteristics for students. Keywords Entrepreneurial characteristics, neurofeedback training, QEEG, Creativity, Locus of control, risk taking.