عنوان پایاننامه
بررسی ویژگیهای شهر دانش بنیان تهران، مبتنی بر جذب و نگهداری کارکنان دانشی
- رشته تحصیلی
- مدیریت امور شهری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53290
- تاریخ دفاع
- ۲۰ اسفند ۱۳۹۰
- دانشجو
- فرنوش مرتضوی
- چکیده
- به اعتقاد برخی اندیشمندان « شهر دانشبنیان، شهری است که به طور هدفمند برای تشویق به پرورش دانش طراحی شده است». برخی از تحقیقات نیز شهر دانشبنیان را صورت خلاصهای از «اقتصاد منطقهای ناشی از صادرات با ارزش افزوده بالای حاصل از تحقیق و پژوهش، فناوری و قدرت هوش و ذکاوت» میدانند. در تمام تعاریفی که از مفهوم شهر دانشبنیان ارائه شده است، چه آشکار و چه نهان به موضوع لزوم حضور کارکنان دانشی و با استعداد در شهرهای دانشی اشاره شده است. از میان جوانب و ابعاد مختلف شهر دانشبنیان، موضوع سرمایه انسانی این شهرها و توزیع جغرافیایی استعدادها، طی سالهای اخیر محل بحث و نظریهپردازی در محافل آکادمیک جهان بوده است. این تحقیق نیز به بررسی بخشی از ویژگیهای شهر تهران، به عنوان یک شهر دانشبنیان، برای جذب و نگهداری کارکنان دانشی، پرداخته است. در طی این تحقیق، ویژگیهای موثر بر جذب و نگهداری کارکنان دانشی، از ادبیات استخراج شده و در مدلی که سه مفهوم مطلوبیتها، ظرفیت و دانشگاه را بر جذب این افراد موثر میداند، جای داده شده است. همچنین یک پرسشنامه حاوی 21 ویژگی شهر، طراحی شده تا میزان اهمیت هر یک از ویژگیهای شهر دانش بنیان را نزد پاسخ دهندگان بسنجد. از سوی دیگر، از افراد خواسته شده تا در مورد هر ویژگی به شهر تهران امتیاز دهند. در نهایت فاصله امتیازی تهران از شهر ایده آل پاسخ دهندگان با استفاده از آزمون تی وابسته به دست آمده است. در پایان نیز ضمن نتیجه گیری از آمار حاصله، پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت فعلی شهر تهران برای جذب و نگهداری کارکنان دانشی ارائه شده است.
- Abstract
- Some scholars define knowledge city as “a city that is purposefully designed toencourage the nurturing of knowledge.” Moreover, in some researches knowledge city is defined as a “short hand for a regional economy driven by high value added exports created through research, technology and brain power”. In all definition of knowledge cities, the necessity of the presence of knowledge workers and talented people is indicated clearly or latently. Among the different aspects and dimensions of knowledge-based cities, human capital and geographical distribution of talents, has been a subject to discussion and theorization in many academic communities in the world. This research has investigated some of the features of Tehran, as a knowledge city, for attraction and retention of knowledge workers. Thorough this research, the features affected the attraction and retention of knowledge workers, were extracted from the literature and located in a model which introduced three concepts of amenities, tolerance and university as attraction factors. Also, a questionnaire including 21 urban features was designed to find the degree of importance of any of the knowledge city characteristics among the respondents. On the other hand, they were asked to score Tehran for any feature. At the end, the gap between Tehran score, and the ideal knowledge city of the respondents was measured by the dependent t-test. The last part was to conclude thorough the gained statistics and to present some suggestions for improving the current situation of Tehran in attraction and retaining the knowledge workers. KEY WORDS: Knowledge Management, Knowledge Based Development, Knowledge (Based) City, Knowledge Workers, Human Capital, Creative Class