عنوان پایان‌نامه

تاثیر پیاده سازی مدیریت دانش در موفقیت شرکتهای کوچک و متوسط در صنعت IT



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر پیاده سازی مدیریت دانش در موفقیت شرکتهای کوچک و متوسط در صنعت IT" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 350;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55587
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    کامبیز طالبی

    این تحقیق با هدف بررسی عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش در موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط در صنعت IT، سعی دارد تا عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش را شناسایی و تاثیر آنها را بر روی ابعاد موفقیت کسب و کارها (مورد مطالعه: شرکتهای دانش بنیان در صنعت IT) را مشخص نماید. برای نیل به این هدف با مطالعه کتب و مقالات مرتبط و نظر اساتید محترم و خبرگان در این زمینه، عوامل شناسائی شده و از پرسنل و مشاوران شرکتها در رابطه با هر یک از عوامل شناسائی شده نظر سنجی شده است. بر اساس اطلاعات بدست آمده، با استفاده از تحلیل استنباطی سوالات تحقیق آزمون شده است. در این تحقیق که روش آن بر اساس هدف تحقیق کاربردی بوده و بصورت توصیفی پیمایشی انجام گرفته، برای توصیف و تحلیل و آزمون فرضیه ها و همچنین تجزیه و تحلیل داده ها، از بسته نرم افزاری SPSS برای اجرای آزمون های کالموگروف-اسمیرنف، t تک نمونه، رتبه بندی فریدمن، همبستگی اسپیرمن و ... استفاده شده است. نتیجه تحقیق نشان داده است که عوامل کلیدی موفقیت در مدیریت دانش عبارتند از: زیر ساخت سیستم اطلاعاتی، مشارکت افراد، کار تیمی، حمایت مدیریت ارشد، الگوگیری، زیر ساخت سازمانی و فرهنگ سازمانی. بر اساس این عوامل کلیدی، تاثیر و اهمیت هر یک بر ابعاد موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط در صنعت IT به شرح ذیل می باشد: عامل کلیدی حمایت مدیریت ارشد بر روی بعد دسترسی به بازارهای جدید بیشترین تاثیر را می گذارد.عامل کلیدی الگوگیری بر روی بعد مدیریت ریسک بیشترین تاثیر را می گذارد. عامل کلیدی زیر ساخت سیستمهای اطلاعاتی بر روی بعد دسترسی به بازارهای جدید بیشترین تاثیر را می گذارد. عامل کلیدی کار تیمی بر روی بعد رهبر کارآفرین بیشترین تاثیر را می گذارد. عامل کلیدی مشارکت افراد بر روی بعد مدیریت ریسک و توسعه محصول جدید دارد بیشترین تاثیر را می گذارد. عامل کلیدی زیرساخت سازمانی بر روی بعد انتخاب الگوی کسب و کار مناسب و استمرار در پاسخگویی به نیازهای مشتریان بیشترین تاثیر را می گذارد. عامل کلیدی فرهنگ سازمانی بر روی بعد دسترسی به نیروی انسانی متخصص بیشترین تاثیر را می گذارد.
    Abstract
    This study investigated the impact of implementation of a knowledge management system in success of SMEs in IT industry, is trying to key and success factors for successful deployment of knowledge management systems are essential to identify those competencies that the organization (case study: information technology companies) to achieve these factors needs to specify. In order to achieve this goal by reading books and articles and comments related to respect teachers and experts in this field, identifying agents and employees and consultants of the Company in connection with each of the factors identified by survey is based on information obtained using analytical research question is examined. In this study, the approach based on practical research objective and descriptive survey was conducted, describing and analyzing and testing hypotheses and analyzing data, the SPSS software package was used. Outcome research has shown that the key success factors in establishing a knowledge management system include: human resources management, information system infrastructure, participation, teamwork, knowledge and performance assessment, senior management support, training people, patterns, organizational infrastructure, organizational culture. Among these factors, based on priority factors, including factors critical infrastructure information systems, participation, teamwork, organizational culture, senior management support, infrastructure organizational and patterns are determined. Based on these success factors, some of the most important competencies that the organization needs to achieve include: the possibility of registration and use those experiences and access to sample projects done by others, creating a favorable atmosphere for Discussion employees, access employees to the Internet, creating collective work culture there, reward, encourage and punish individuals based on their performance in the debate and knowledge to create a participatory management system.