انتخاب مکان بهینه استقرار شعب و نمایندگی های شرکتهای بیمه خصوصی در مناطق شهر تهران به وسیله ترکیبی از روش های براون جیبسون ANP
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43624
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- غلامرضا فولادوندی
- استاد راهنما
- احمد جعفرنژادچقوشی
- چکیده
- انتخاب مکان مناسب برای استقرار واحدهای خدماتی و تولیدی از دیر¬باز مورد توجه مدیران سازمان¬ها و پژوهشگران بوده است.انتخاب مکان به خودی¬خود، بر روی هزینه¬های واحد تولیدی یا خدماتی ونیز امکان دسترسی به منابع تولید اعم از تسهیلات حمل ونقل،مواد اولیه و نیروی کار تاثیر فراوان دارد.همچنین به واسطه فاصله از بازارها و دسترسی به مشتریان بر روی میزان در¬آمداین سازمان¬ها تاثیری انکار نشدنی خواهد گذاشت. این امر به ویژه در مورد سازمان¬های خدماتی که عمدتا ارتباطی رو در رو با مصرف¬کنندگان نهایی خدمات خود دارند به معنای گوشه¬ای از استراتژی¬های بازار¬یابی جلوه می¬نماید. شرکت¬های بیمه به عنوان یک موسسه خدماتی در سطح کشور ایران با مساله پوشش نا¬مناسب وعدم توزیع فیزیکی موثردر سطح کشور مواجه¬اند. عموما مدیران شرکت¬های بیمه براین باورند که تسهیلات بیمه-ای از سوی مشتریان خریداری نمی¬شود بلکه می¬بایست با اتخاذ راهبردهای مناسب بازاریابی وحضور مناسب در بخش¬هاو مناطق مختلف سعی در معرفی و فروش تسهیلات و خدمات¬ بیمه¬ای داشت ،لذا مساله انتخاب مکان مناسب برای استقرار شعب و نمایندگی¬های شرکت¬های خصوصی بیمه به معنای کاهش در هزینه¬های اداری و افزایش در آمد شرکت است ،که در مجموع به افزایش سود شرکت منجر خواهد شد. در پژوهش حاضر به مساله مکان¬یابی به عنوان یک مسئله¬ی تصمیم¬گیری چند معیاره که ترکیبی از شاخص های کمیت پذیر و کیفی در آن وجود دارند نگریسته می¬شود. از میان مدل¬های تصمیم¬گیری چند شاخصه موجود سعی در انتخاب مدلی که بتواند ویژگی¬های هر دو نوع شاخص¬های کمی (عینی ) و کیفی (ذهنی) را در مسئله تصمیم¬گیری لحاظ کند مدل براون-جیبسون انتخاب شد. برای اجتناب از نقطه ضعف اساسی مدل براون-جیبسون که استفاده از مقایسات زوجی دو ارزشی صفر و یکی در ارزیابی شاخص¬ها و گزینه ها از مدل فرایند تحلیل شبکه (ANP) یاری گرفته شده است . بدین ترتیب علاوه بر انتخاب مکان بهینه جهت استقرار شعب و نمایندگی¬های بیمه، اوزان نسبی شاخص¬ها با استفاده از الگوریتم های نام برده مشخص می¬گردد.
- Abstract
- The selection of appropriate location for setting the productive and service units up has always been a concern for the organization managers and researchers. This kind of selection has a great effect on the cost of productive and service units and the possibility of access to the production resources, including transformation utility, raw materials and labour force. Among the different influences of location selection are the distance to markets and access to customers. In iran, the insurance companies as a service entreprice iuffer from the improper coverage and physical maldistribution at country level. It is a common belief among the insurance managers that the facilities presented by them are not welcomed by the customers. So it is obligatory for the managers to adapt appropriate marketing strategies, and be present in different sectors.For this reason, selecting the suitable location for the branches and representatives of private companies equals to a decline in administrative cost and an increase in income, which finally leads to a profit increase. In this study the locating issue has been considered as a multi-criteria procedure which contains a combination of qualitative and quantitative attributes. The Brown-Gibson model as an example of multi-attribute decision making models has been elected for this research.To avoid this models main weeknees thas is using zero-one binary couple comparisions.We'vs made use of analytical network process (ANP) to evaluate tht attributes and alternatives. Thus having recognized tht attributes and devisions needed in this model,we have calculated the relative weightes of attributes and finally ranked the alternatives. So in addition to selection the optimum location for branches and rep