عنوان پایاننامه
مشاهدات میکروتومورها و مقایسه ماهیت آنها در جزیره قشم و جنوب ایران
- رشته تحصیلی
- ژئوفیزیک - زلزله شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53606;کتابخانه موسسه ژئوفیزیک شماره ثبت: 762
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- مهرداد فتوحی مهر
- استاد راهنما
- نوربخش میرزائی, الهام شعبانی
- چکیده
- مطالعه تقویت جنبش زمین در اثر خصوصیات زمینشناسی سطحی (اثر ساختگاه) از اهداف اصلی زلزلهشناسی مهندسی و برآورد خطر زمینلرزه است. استفاده از نوفه زمینه در مطالعات اثر ساختگاه به علت سادگی، کمهزینه بودن و غیرمخرب بودن در مناطق شهری، از اهمیت ویژهای برخوردار است. عدم شناخت درست ماهیت میدان موج نوفه باعث میشود که تفسیرهای مربوط به اثر ساختگاه دارای دقت کافی نباشد، بنابراین، مطالعه ماهیت میدان موج نوفه زمینه از اهمیت ویژهای برخوردار است. استفاده از اندازهگیریهای نوفه زمینه به صورت روشهای آرایهای و تکایستگاهی در مطالعات ماهیت میدان موج نوفه زمینه توجه زیادی را در سالهای اخیر به خود معطوف داشته است. مطالعات انجام شده با روشهای مختلف آرایهای نشان داده است که قسمت اعظم میدان موج نوفه زمینه از موجهای سطحی تشکیل شده است، ولی توافق کلی بین محققین در این زمینه در مورد نسبت موجهای ریلی و موجهای لاو در میدان موج نوفه زمینه وجود ندارد. مبانی نظری و مطالعه ماهیت میدان موج نوفه زمینه با استفاده از روش تکایستگاهی نسبت طیف مؤلفه افقی به قائم نوفه زمینه (روش H/V) همواره مورد توجه محققین قرار گرفته است. عدهای از محققین با مقایسه منحنیهای H/V نوفه زمینه و منحنیهای بیضیواری موجهای ریلی نشان دادهاند که بیشینه مربوط به فرکانس تشدید ساختگاه ماهیتی از نوع مد اصلی موج ریلی دارد، در حالی که، عدهای دیگر از محققین معتقدند که بیشینه منحنی H/V به علت تشدید موج SH در لایههای سست سطحی است و ماهیت این بیشینهها را از نوع موجهای حجمی میدانند. در مطالعه حاضر، با استفاده از روش تکایستگاهی به بررسی ماهیت نوفه زمینه در شهر درگهان (جزیره قشم) و شهر تهران پرداختهایم. ابتدا، رفتار جنبش ذره در میدان موج نوفه در برخی ایستگاههای ثبت نوفه در این دو شهر مورد بررسی قرار گرفت. سپس، نمودارهای طیف دامنه و منحنیهای H/V با منحنیهای بیضیواری حاصل از مدلسازی (با استفاده از مدل زمین در این دو شهر) موج ریلی مقایسه شدند. نتایج مطالعات نوفه در شهرهای درگهان و تهران نشان میدهد که در هر دو شهر، مد اصلی موج ریلی منطبق بر فرکانس تشدید ساختگاه است. با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر درگهان (ساحلی بودن این شهر)، بیشینههای نسبت طیفی دارای دامنه بزرگتری نسبت به بیشینههای نسبت طیفی ایستگاههای تهران هستند.
- Abstract
- In the domain of seismic hazard assessment, predictions of local site effects depend crucially on the elastic properties of the subsurface. Because of simplicity, low cost, and being non-destructive, using ambient noise for site effect studies is so practical. Lack of accurate knowledge about the nature of noise wave field, would lead to misinterpretation of site effects, hence, investigating ambient noise wave field is an important goal to achieve. Ambient noise wave field investigation can be fulfilled by both array and single station methods. Array studies have shown that surface waves dominate noise wave field, but the relative proportion of Rayleigh and love waves has still been unclear. Theoretical aspects of single station Horizontal to Vertical Spectral Ratio method, has always been a considerable issue for researchers of this field. By comparing H/V curves with ellipticity curves of Rayleigh waves, some researchers believe that fundamental mode of Rayleigh waves is responsible for the H/V ratio peak, In contrast, some other researchers do believe that SH resonance in surficial layers accounts for H/V ratio peaks. In this study, by using single station ambient noise recording method, the nature of noise wavefield in Tehran and Dargahan-Qeshm Island is investigated. First, particle motion behavior in noise wave field has been studied in some stations. Then, spectrum amplitude curves and H/V curves are compared with modeled ellipticity curves of Rayleigh waves. It is shown that in the desired areas, fundamental mode of Rayleigh wave accounts for H/V ratio peak. As Dargahan located near the sea, H/V amplitude peak in this city is larger than the H/V amplitude peak in Tehran.