عنوان پایان‌نامه

بررسی دآرای استاد مرتضی مطهری و ویلیام هاسکر در باب (علم پیشین الهی و اختیار انسان)



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی دآرای استاد مرتضی مطهری و ویلیام هاسکر در باب (علم پیشین الهی و اختیار انسان)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه و حکمت اسلامی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2164ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59587
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    عبدالرسول کشفی

    از دیر زمان مساله تعارض ظاهری میان علم پیشین الهی و اختیار انسان ذهن متکلمان و فیلسوفان دین را به خود مشغول داشته است. از انجا که علم مطلق الهی مستلزم خطا ناپذیری آن است، از این رو اگر خداوند در زمان T1 بداند که فاعل S عمل A را در زمانT3 انجام می‌دهد ، انگاه S در زمان T3 فعلی جز A را نمی‌تواند انجام دهد و این در تعارض با اختیار انسان است. خردورزان در حوزه فلسفه دین در تبیین مسائل مذکور به نتایج متفاوتی رسیده‌اند. عده‌ای تعلق علم پیشین الهی را به افعال اختیاری انسان انکار می‌کنند، عده‌ای دیگر با قبول تعلق علم پیشین الهی به افعال اینده انسان، اختیار را انکار می‌کنند. اما اینکه تا چه حد می توانند از عهده حل این مساله برایند خود قابل تامل است . در این پایان نامه با توجه به هدف آن که بررسی و مقایسه اراء استاد مطهری و ویلیام هاسکر در باب علم پیشین الهی و اختیار است، ابتدا به بیان آراء هاسکر می‌پردازیم آنگاه به بررسی دیدگاه استاد مطهری خواهیم پرداخت. در نهایت هم وجوه شباهت و اختلاف دیدگاه هاسکر با اراء استاد مطهری نشان داده می‌شود. نتیجه گیری نهایی این است که هر دو متفکر سازگاری علم پیشین الهی با اختیار انسان را می پذیرند. اما موضعی که هاسکر برای رفع جبرگرایی انتخاب می‌کند "خداگرایی گشوده" نام ‌دارد. که این دیدگاه با نظریات استاد مطهری مقایسه شده است.
    Abstract
    Since a long time ago, some theologians and philosophers of religion believe that there is some conflict between divine foreknowledge and human free will. The problem is: since God is omniscience, then if He, in T1, knows that subject S does the action A on time T3, then S in T3 cannot do anything but A, and this is in contradiction with his/her free will. Philosophers of religion have different ideas in this issue. Some deny God’s foreknowledge of human free acts; some deny human free will, and some believe there is some consistency between the two. In this thesis, we try to review and compare Morteza Motahari and William Hasker’s views in this issue. In this thesis, first, we consider Hasker’s view, namely “open theism”, as his proposed solution to the problem. Then we review Motahari’s views in fields of determinism, freewill, and providence. Finally we show the similarities and differences between the two thinker’s views. The final conclusion is that they accept the compatibility of foreknowledge and human free will by different methods and approaches. Key words: God, Foreknowledge, Human free will, Theological determinism, Open theism, Hasker, Motahari prof, providence.