عنوان پایان‌نامه

ظرفیت سازی حمل و نقل ریلی در اندرکنش با شبکه برق با رویکرد کاهش خسارت اقتصادی در زلزله



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ظرفیت سازی حمل و نقل ریلی در اندرکنش با شبکه برق با رویکرد کاهش خسارت اقتصادی در زلزله" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1136;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63030
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    بابک امیدوار

    موضوع زمین لرزه ها و کاهش خسارت ها و نتایج فاجعه بار آنها در دهه های اخیر همواره مطرح بوده و پژوهش های بسیاری در این زمینه انجام شده است، با وجود دستاوردهای ارزشمند این پژوهش ها تاثیر کلی آنها بر کاهش خسارت ها ناشی از وقوع زلزله در سطح دنیا بسیار محدود بوده است، بخشی از آن به دلیل تمرکز بیش از اندازه فعالیت های پژوهشی بر شیوه های مهندسی است که روز به روز مشکل تر و پیچیده تر می شود. بنابراین در سالهای اخیر برای کاهش خسارت های ناشی از وقوع زلزله ها درآینده، تغییری در گرایش اهداف پژوهشی ایجاد شده، بطوریکه این تحقیقات با رویکرد کاهش خسارت اقتصادی به عنوان یک آلترناتیو سودمند شناخته شده است که برای مقایسه تدابیر گوناگون ظرفیت سازی و ایمن سازی شریانهای حیاتی و بخش های اقتصادی در برابر زلزله بسیار مناسب می باشد. زلزله بطور یقین روی متغیرهای کلان اقتصادی اثر می گذارد و نوع سانحه طبیعی و وسعت ناحیه و اثرات بلند مدت بلایا روی رشد اقتصادی تعیین کننده است. در این تحقیق با تمرکز بر مدل سازی ریاضی اختلالات ساختار اقتصادی پس از زلزله به ارائه روشی برای ارزیابی انتشار اختلالات ناشی از وابستگی های متقابل در میان شریانهای حیاتی کشور و کلان شهر تهران پرداخته می شود و مدل داده –ستانده ، به عنوان چارچوب انتخاب شده، هسته این مطالعه را تشکیل می دهد. این تحقیق شامل سه بخش اصلی است که در مرحله یک تعیین می گردد چه میزان ظرفیت شریانهای حیاتی بخش راه آهن به سبب وابستگی های متقابل بلافاصله پس از زلزله از بخش های دیگر دچارخسارت می شود. هدف از این مرحله داشتن یک چشم انداز مناسب از ماهیت اختلال عملکردی پس از زلزله می باشد که نتایج ارائه شده یک تصویر اجمالی از وضعیت است. مرحله دوم نشان دادن اثر حذف یک بخش با در نظر گرفتن پیوند آن با سایر زیرساخت های اصلی در برابر خسارت اقتصادی و تاثیر آن بخش بر اقتصاد کلان است، اینجا با ساخت و بررسی پروفایل های آسیب پذیری و نفوذ و با در نظر گرفتن محدویت عرضه و تغییرتقاضا مسایلی خاص در انتخاب اولویت ها مورد بحث قرار می گیرد. در این مرحله قبل از تصمیم گیری های و سیاستگذاری بین پیوندهای پسین و پیشین بخش های زیرساخت های اصلی پس از زلزله و خسارات اقتصادی بطوری به هم مربوط می شوند تا بتوان در نهایت، یک نمای کلی از تجزیه و تحلیل بخش های عرضه و تقاضا از اقدامات انتخاب شده، در این رویکرد داشت. مرحله سوم نشان دادن گزینه هایی برای انتخاب یک مسیر بهبودی است. در طول این مرحله، برای بازسازی و نوسازی زیرساخت های تولیدی تصمیمی اقتصادی گرفته می شود و حداقل ظرفیت لازم بخش راه آهن منطقه در زمان بازسازی بعد از زلزله با استفاده از مدل ظرفیت موجودی دینامیکی داده ستانده و نمودار پارتو تعیین می گردد. به عنوان نتیجه گیری باید به این موضوع اشاره داشت، برنامه ریزی کاهش خسارات ناشی از وقوع زلزله در شهرهای بزرگ با برنامه های ایمن سازی به تنهایی در این مناطق موفق نخواهند بود، بلکه مستلزم یک راهبردی برای بررسی وابستگی های متقابل موجود و آینده بخش های اقتصادی و شریانهای حیاتی برای کاهش موثر خسارت کل اقتصادی و تخصیص درست منابع است. کلمات کلیدی( 3 تا 5 کلمه): زلزله، راه آهن، خسارت اقتصادی، ظرفیت سازی،profile vulnerability
    Abstract
    Earthquake and decrease of its tragic damages and outcomes in the recent decades have been always considerable, and there have been carried out many researches in this case. In spite of valuable achievements of such researches, their total effect on reduction of earthquake damages throughout the world has been very limited due to, as a part, the excessive concentration of research activities on engineering methods which are getting more difficult and complicated day by day. Therefore, there has been made a change in the research goals in the recent years for decrease of earthquake damages in the future, so that the researches are recognized as a useful alternative with the purpose of reducing economic damages which is fully appropriate for comparing the different solutions of making capacity and safety in critical sections and economic sectors against earthquake. Obviously, earthquake influences on macroeconomic variables, and the type of natural accident and area of district and long-term effects of disasters on economic growth is considerable. Focusing on the mathematical modeling of disorders of economic structure after earthquake, this research presents a method for evaluation of distribution of disorders resulted from mutual dependencies among critical sections of the country and Tehran as a metropolis, and input-output model forms the center of this analysis as a chosen framework. This research includes 3 main chapter: the first chapter specifies the amount of damages on capacity of critical sections of railroad due to mutual dependencies immediately afterearthquake on other sections. This chapter aims to have a suitable perspective of nature of functional disorders after earthquake, and the offered results serve a brief image of condition. The second chapter shows the effect of omitting a section with regard to its connection with other main infrastructures against economic damages and its influence on macroeconomics. The structure and analysis of vulnerability and penetration profiles, and also some special problems in selecting priorities will be discussed in this chapter by regarding the limitation of supply and change of demand. In the second chapter, before decision making and policy making on previous and future links, main infrastructural sections after earthquake and economic damages will be related in a way to finally enjoy a general perspective of analysis of supply and demandin selected proceedings in this approach. The latter chapter indicates some options for selection of an improving approach. In this chapter, an economic decision will be taken for reconstruction and renovation of production infrastructures, and minimum capacity of railroad of district during the reconstruction after earthquake by using the model of dynamic inventory capacity of input- output and Pareto diagram. It shall be noted as a conclusion that planning for reduction of earthquake damages in great cities won’t succeed in such districts by only the safety programs but it requires an approach for analysis of mutual dependencies and the future of economic sectors and critical sections for effective decrease of total economic damages and correct allocation of resources. Keywords: Earthquake, Railroad, Economic Damages, Excess Capacity, Input-output table, Profile Vulnerability.