عنوان پایاننامه
قیمت گذاری دسته ای کالاهای بازتولید شده
- رشته تحصیلی
- مهندسی صنایع- صنایع
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61359;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 103
- تاریخ دفاع
- ۰۵ آذر ۱۳۹۲
- دانشجو
- آریا سهرابی
- استاد راهنما
- فریبرز جولای
- چکیده
- محدودیت در منابع طبیعی و مواد اولیه, تمایل به کاهش هزینه تمام شده کالای تولید شده, دغدغههای محیط زیستی از جانب دولتها و مشتریان و وضع قوانین و مقررات جدید برای تولیدکنندگان, شرکتهای مختلف را در سراسر دنیا بر ان داشته تا توجه بیشتری به حوزه بازتولید کالا داشته باشند. با توجه به نگرش مشتریان به این دسته از کالاها به عنوان کالاهایی که قبلا استفاده شدهاند, استراتژیهای فروش و قیمتگذاری بستهای, به عنوان یک استراتژی شناخته شده, میتواند نقش به سزایی را در توفیق شرکتها در فروش و سوداوری بیشتر این قبیل کالاها ایفا کند. با توجه به پیشینه تحقیقات انجام شده تا کنون مساله قیمتگذاری بستهای کالاهای بازتولید مورد مطالعه قرار نگرفته است. این مدل اولین مدلی میباشد که مساله قیمتگذاری بستهای کالاهای بازتولیدی را مطالعه میکند. در این تحقیق به منظور پوشش این خلا پژوهشی مساله مذکور در قالب یک مدل برنامهریزی عددصحیح غیرخطی, با هدف بیشینهسازی سود شرکت فرموله میگردد و میزان سود قابل دستیابی ناشی از این نوع قیمتگذاری برای شرکتی که هم کالای جدید و هم کالاهای بازتولید شده در سطوح مختلف را تولید مینماید, در یک فضای رقابتی و یا در نظر گرفتن گروههای مشتریان با رفتار ناهمگون, محاسبه میگردد. مساله مطرح شده در ابعاد کوچک, با استفاده از روش حل دقیق (نرمافزار گمز) حل میگردد و در ادامه با استفاده از تحلیل حساسیت, نحوه تغییرات سود شرکت و سایر متغییرهای مدل نسبت به تغییرات پارامترها بررسی میگردد. اما با توجه به سخت بودن مساله برای حل در ابعاد بزرگ از روش فراابتکاری تکاملی دیفرانسیلی بهره گرفته میشود و کارایی ان به اثبات میرسد. کلمات کلیدی: قیمتگذاری بستهای, بازتولید کالا, برنامه ریزی عدد صحیح مختلط
- Abstract
- Limitation on raw materials, environmental concerns, the emergence of new laws for producers and the willingness of companies to reduce costs have made companies around the world, reluctant to pay more attention to remanufacturing field. ِِDue to the consumers’ concerns about the quality of remanufactured products, bundle pricing as a popular pricing strategy can help companies to achieve more revenue and sell more products. According to the previous studies in remanufacturing field, no one has studied the bundle pricing of remanufacturing products. To cover this field, in this research the problem is formulated as a mixed integer nonlinear programming model to maximize the revenue of a company which produces both new and remanufacturing products, in a competitive environment with heterogeneous consumer segments. The model is solved by GAMS software in small sizes and by the help of sensitivity analysis, the reaction of variables to parameter changes is studied. Finally, because the problem is NP-hard, real world size examples are solved by DE algorithm.