عنوان پایاننامه
راهبردهای آماده سازی روانی دروازه بان های نخبه فوتبال ایران
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی وعلوم ورزشی- روانشناسی ورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1035;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61576
- تاریخ دفاع
- ۱۳ آذر ۱۳۹۲
- دانشجو
- مهدی غفوری یزدی
- استاد راهنما
- محمد خبیری
- چکیده
- هدف از پژوهش حاضر شناسایی راهبردهای آماده سازی روانی دروازه بان های نخبه فوتبال ایران بود. برای این منظور از روش تحقیق کیفی با رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد. در ادامه با هفت نفر از دروازه بان های نخبه فوتبال ایران که سابقه حضور در تیم های ملی یا حضور در لیگ برتر فوتبال را داشتند، مصاحبه کیفی با رویکرد عمقی، پایان باز و نیمه ساختار یافته به عمل آمد. در این پژوهش سعی بر این شد که راهبردهای موردنظر در سه چارچوب زمانی قبل، حین و بعد از مسابقه دسته بندی و گزارش شود. برای تجزیه و تحلیل یافته ها از روش کدگذاری باز و محوری و روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده گردید. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که مهم ترین راهبردهای آماده سازی روانی و رفتارهای دروازه بان های نخبه در روزهای قبل از یک رقابت عبارت بودند از: 1) تمرین مفید و موثر 2) راهبردهای ایجاد اعتماد به نفس 3) هدفگذاری 4) تصویرسازی 5) برنامه ریزی رقابت 6) راهبردهای ایجاد انگیزه همچنین راهبردهای آماده سازی مورد استفاده در روز بازی نیز عبارت بودند از: 1)کنترل هیجانات 2) راهبردهای آماده سازی حواس پرتی3) راهکارهای ایجاد انگیزه 4) تصویرسازی 5) کنترل افکار 6)روتین قبل از بازی و مهم ترین راهبردهای مورد استفاده در حین رقابت عبارت بودند از: 1)راهبردهای تمرکز 2) راهبردهای تمرکز مجدد 3) راهکارهای حفظ و ایجاد انگیزه 4) واکنش به اشتباهات و در ادامه بررسی مصاحبه ها نشان داد که مهم ترین راهبرد دروازه بان ها برای بعد از یک رقابت خود ارزیابی و تجزیه و تحلیل عملکرد در مسابقه گذشته بود. هم چنین مصاحبه شوندگان از افکار منفی، بی انگیزگی و حواس پرتی به عنوان خطرات بالقوه و چالش های دروازه بانی یاد کردند. در نهایت با توجه به پیشینه نظری تحقیق و تجربیات محقق در زمینه دروازه بانی فوتبال نتایچ تحقیق مورد وبحث و بررسی قرار گرفت.
- Abstract
- The purpose of this study was recognization iran’s elit goalkeepers mental preparation strategies. To this end, qualitative research method with a phenomenological approach was used. Then Seven elit goalkeeper that have experience in national team or super league were interviewed using an in-depth, open-ended, and semistructured approach. This study aims to be the preferred strategy in the time frame before, during and after competition categories are reported. open and axial coding and hierarchical analysis was used for the analysis of Results. Data analysis showed that the most important mental preparation strategies and behaviors of elite goalkeepers in the days before a competition were: a. effective practice, b. strategies for building confidence, c. goal setting, d. imagery, e. Competitive plans, f. strategies to motivate. The preparation strategies used in the day’s game were: a. emotion control, b. Distraction preparation strategies, c. strategies to motivate, d. imagery e. thought control, 6) pre-game routine. And the most important strategies used during the competition were: a.Focus Strategies, b. refocusing strategies, c. strategies to retain and motivate, d. reaction to mistakes. In the following interview survey showed that the most important strategy for goalkeepers after a competitive race were self-assessment and analysis of the performance. Interviewees also from negative thoughts, lack of motivation or distraction as gatekeepers called the potential risks and challenges. Interviewees also from negative thoughts, lack of motivation or distraction, called as goalkeeping’s potential risks and challenges. Finally, with regard to the theoretical background and researcher’s experiences in the field of goalkeeping, results of study evaluated.