عنوان پایان‌نامه

اثر بخشی بیان هیجانی نوشتاری بر شدت افسردگی ، کاربرد مکانیزم های دفاعی و ظرفیت حافظه فعال در افراد با علایم افسردگی



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر بخشی بیان هیجانی نوشتاری بر شدت افسردگی ، کاربرد مکانیزم های دفاعی و ظرفیت حافظه فعال در افراد با علایم افسردگی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی بالینِی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 554;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59201
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    رضا رستمی

    هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بیان هیجانی نوشتاری بر شدت افسردگی، کاربرد مکانیزم های دفاعی و ظرفیت حافظه فعال در افراد با علایم افسردگی بود. نمونه مورد بررسی شامل 40 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران بودند، که با شیوه غربالگری انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و تصادفی جایگزین شدند. به منظور اندازه‏گیری افسردگی ازمودنی‏ها از سیاهه افسردگی بک(BDI) و مصاحبه بالینی، پرسشنامه مکانیزمهای دفاعی(DMQ) و برای ارزیابی ظرفیت حافظه فعال از نمایه حافظه فعال وکسلر(WMI) استفاده شد. در تجزیه و تحلیل داده‏ها از تحلیل کواریانس چند متغیری استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که افشای هیجانی نوشتاری میزان علایم افسردگی را کاهش داده و استفاده کمتر از بعضی از مکانیزمهای دفاعی و بهبود مکانیسم های دفاعی دیگری را نیز در آزمودنی ها سبب شده و ظرفیت حافظه فعال را در دانشجویان با علایم افسردگی بالا افزایش می‏دهد. همچنین نتایج حاکی از این است که افشای هیجانی علیرغم پیامدهای منفی بلافاصله پس از افشا در هفته‏های بعدی موجب کاهش علایم منفی می‏شود. و در نهایت اینکه افشای هیجانی نوشتاری تأثیرات قابل توجهی بر سلامت جسمانی، روانی، بهزیستی روان شناختی و عملکرد عمومی فرد دارد. واژه‏های کلیدی: بیان هیجانی نوشتاری، افسردگی، مکانیزم های دفاعی، ظرفیت حافظه فعال و دانشجویان.
    Abstract
    The aim of the present study was the Effect of written emotional expression on the severity of depression, using of defense mechanisms and working memory capacity in adults with symptoms of depression. The sample of the study was included 40 students of Tehran University, The selected screening method and were replaced of randomly into two experimental and control groups. In order to Were used measure depression the Beck Depression Inventory (BDI) and clinical interview, questionnaires defense mechanisms (DMQ) and to evaluate the working memory capacity of the Wechsler Working Memory Index (WMI). It was utilized the MANCOVA for analyzing the data. The findings showed that written emotional expression reduces the depressive symptoms and less use of certain defense mechanisms and improve another defense mechanisms in subjects And increases working memory capacity in students with high depressive symptoms. Also Despite for short terms negative consequences, emotional disclosure had decreased negative symptoms in subsequent weeks. Finally written emotional expression have significant effects on physical psycho health, and psychological well-being and public performance. Keywords: Written emotional expression, Depression, Defense mechanisms, Working Memory Capacity And students.