عنوان پایاننامه
تاثیر یک دوره تمرین بدنی ومرور ذهنی بر حافظه کاری وحافظه کوتاه مدت ۷ تا ۱۲ سال مبتلا به سندرم داون
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی و علوم ورزشی - رفتار حرکتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1087;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63957
- تاریخ دفاع
- ۳۰ مرداد ۱۳۹۲
- دانشجو
- مهدی خداپرست تهامی
- استاد راهنما
- رسول حمایت طلب
- چکیده
- هدف از این مطالعه بررسی تاثیر یک دوره تمرین بدنی و مرورذهنی بر حافظهی کاری و حافظهی کوتاه مدت کودکان 7 تا 12 سال مبتلا به اختلال سندرمداون میباشد. به همین منظور، 40 کودک مبتلا به سندرم داون به صورت در دسترس انتخاب شد. پس از اینکه حافظهی کاری و کوتاه مدت این کودکان با استفاده از آزمون حافظه ارقام وکسلر و فراخنای تصویری کلمات سنجیده شد، شرکتکنندگان براساس این ارزیابی در چهار گروه همتا تقسیمبندی شدند. سپس شرکتکنندگان به صورت تصادفی در چهار گروه، کنترل، تمرینبدنی، مرورذهنی و تمرین بدنی- مرور ذهنی قرار داده شدند. برنامهیتمرینی استفاده شده در این مطالعه، براساس برنامه تمرینی رانگ جو(2008) و کابلمین (1994) میباشد، که به ترتیب شامل 45 دقیقه تمرینبدنی برای گروههای تمرینبدنی و تمرین بدنی – مرورذهنی و 45 دقیقه تمرین مرورذهنی شامل، 4 مرحله پیشرونده از ارائهی تصاویر برای گروههای تمرین بدنی – مرورذهنی و مرورذهنی بود. این برنامهتمرینی به مدت 20 جلسه برای گروه¬های تمرینی مورد استفاده قرار گرفت و در این مدت گروهکنترل به فعالیتهای معمول خود پرداختند. پس از پایان جلسات تمرینی، پسآزمون حافظه ارقام وکسلر و حافظه تصویری کلمات برای هر چهار گروه به عمل آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر استفاده از شاخصهای آماری نظیر فراوانی، میانگین، انحراف معیار، از روشهای استنباطی k-s، t همبسته، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج نشان دهندهی تاثیر معنیدار تمرینبدنی و مرورذهنی بر حافظهکاری و حافظهکوتاهمدت کودکان مبتلا به اختلال سندرمداون بوده است. علاوه بر این مقایسه گروههای مورد مطالعه نشان داد که تاثیر شیوههای مختلف تمرینبدنی و مرورذهنی بر حافظه کوتاه مدت و کاری در مرحله اکتساب تاثیر معنیداری داشته، حال اینکه این تمرینات در مرحله یادداری بر حافظه کوتاه مدت و کاری تاثیری نداشته است.
- Abstract
- The purpose of this study is to investigate the effects of a period of physical and rehearsal training on working and short term memory of 7 to 12 year-old Down Syndrome (DS) children. For this purpose, 40 children with DS were accessibly selected. After participants' working and short term memory were tested by Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised (WISC-R)-digit subtests- and visual words span in pretest, they were divided into four peer groups. According to this evaluation, the participants were placed in control, physical training, rehearsal training and physical-rehearsal training groups. The training programs used in this study was based on Rong-Ju Cherng (2008) and Comblain (1994), The Rong-Ju Cherng training program consisted of 45 minutes physical training, included dual task activity and Comblain training procedure composed of four progressive steps of visual presentation of pictures. These training programs were applied for 20 sessions, whereas the control group did their routine daily activity in both school and home. At the end of the training programs the post test was held for both WM and STM for four groups. For data analysis, in addition to using statistical indicators such as frequency, mean and standard deviation; K-s, one way ANOVA, paired sample T-test and tukey post hoc test were used as the analytical methods. The results show that the physical training and rehearsal training have significant affects on working and short-term memory among children with DS. In adition, the comparison of studied groups shows that the effect of different methods of physical training and rehearsal had a significant effects on working and short term memory in the acquisition phase, while these trainings didn't have significant effect on working and short term memory in retention phase.