بررسی اثر بخشی درمان نوروفیدبک بر پتانسیل های وابسته به رویداد و عملکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 557;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59929
- تاریخ دفاع
- ۱۳ خرداد ۱۳۹۲
- دانشجو
- الناز انصافی
- استاد راهنما
- رضا رستمی
- چکیده
- هدف: هدفپژوهشحاضربررسیاثربخشیدرماننوروفیدبکبرپتانسیلهایوابستهبهرویداد (ERP) دردوسطحرفتاریوفیزیولوژیکیوعملکردهایاجراییدرکودکان (7-12 ساله) مبتلابهاختلالکمبودتوجه/ بیشفعالی (ADHD) میباشد. روش:دراینپژوهشآزمودنیهایی (12 نفرگروهآزمایشیو 12 نفرگروهکنترل) کهپس از ارزیابی های اولیه، بر طبق DSM-IV تشخیص اختلال نقص توجه/ بیش فعالی گرفته اند، انتخاب شدند. برای کنترل متغیر هوش، پس از انجام آزمون وکسلر، کودکانی که بهره هوشی آنها در دامنه نرمال قرار دارد، انتخاب شدند. آزمودنی ها از نظر سن، هوشبهر و نیز همبودی با اختلالات دیگر تا حد امکان همسان سازی شدند. آزمودنی ها در دو مرحله با فاصله ی زمانی دو ماه (ابتدا و انتهای طرح) آزمون های CANTAB و VCPT انجام دادند. از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر (RMANOVA) برای بررسی تأثیر نوروفیدبک بر ERP، از روش آنکوا برای بررسی تأثیر نوروفیدبک بر ویژگی های رفتاری (خطای حذف، خطای ارتکاب و زمان واکنش) و از روش مانکوا برای بررسی تأثیر نوروفیدبک بر عملکردهای اجرایی استفاده شد. یافتهها:هیچتفاوتمعناداریبیندوگروهآزمایشیوکنترلدرخطای حذف، خطای ارتکاب و زمان واکنشمشاهدهنشد (0.05?p). بین دوگروهآزمایشیوکنترل،بعدازدریافتنوروفیدبک،درآمپلیتودP300نقاطFz،F3وF4درمحرک¬هایGOوNOGO،تفاوت آماریمعناداری وجودندارند (0.05?p). بااینوجود،درماننوروفیدبکدرگروهآزمایشی،اندازهاثرمتوسطی (0.06?)درافزایشآمپلیتودمولفهP300درهرسهنقطهFz،F3وF4،درمحرکGOبهوجودآوردهاست.. بعلاوه،بینمیانگینهایدوگروهآزمایشیوکنترلدرزیرمولفهیبرنامهریزی تفاوتمعناداروجوددارد (0.05>pو 33.754=f). بینمیانگینهایدوگروهآزمایشیوکنترلدرزیرمولفهیحافظه کاری تفاوتمعناداروجوددارد (0.05>pو 6.006=f). بینمیانگینهایدوگروهآزمایشیوکنترلدرزیرمولفهیتغییر زمینه تفاوتمعناداروجوددارد (0.05>pو 5.157=f). نتیجهگیری:کاربردنوروفیدبکروشسودمندیدربهبودعملکردهایمبتلایانبهاختلالADHD،ازطریقبهنجارسازیامواجمغزیاینبیماران،مخصوصادرمنطقه¬یپری¬فرونتال،می¬باشد.
- Abstract
- Target: The aim of this study is investigate the effectiveness of neurofeedback therapy on event- related potential (EPR) on both behavioral and physiological level and executive functions in children (7-12 years) with attention deficit / hyperactivity disorder (ADHD). Methods: In this study, subjects (12 patients in the experimental group and 12 patients in the control group) were selected after initial evaluation, according to DSM-IV attention deficit / hyperactivity diagnosis. Due to intelligence variable control, the children, who their IQ was in normal range, were selected. Subjects were matched as possible based on age, IQ and comorbidity with other disorders. Subjects were performed CANTAB and VCPT tests in two stages by two-month interval (between the start and end of program). Analysis of variance with repeated measures (RMANOVA), ANCOVA and MANCOVA methods respectively were used for the evolution of neurofeedback effects on EPR, behavioral characteristics (omission error , commission error and reaction time) and executive functions. Results: No significant differences were observed between experimental and control groups in omission error, commission error and reaction time (p>0.05). No statistically significant differences were observed between experimental and control groups in P300 amplitudes at Fz, F3 and F4 in Go and NOGO conditions (p>0.05). but, neurofeedback training in experimental group have medium effect size (>0.06) in increasing P300 amplitudes at Fz, F3 and F4 in Go conditions. Furthermore, there were meaningful differences between experimental and control groups in planning (f=33.754, p<0.05).there were meaningful differences between experimental and control groups in working memory (f=6.006, p<0.05).there were meaningful differences between experimental and control groups in set shifting (f=5.157, p<0.05). Conclusions: Application of neurofeedback is a useful approach in improving performance of patients with ADHD through the normalization of patient's brain waves, especially in the prefrontal area. Key words: attention deficit/ hyperactivity disorder (ADHD), neurofeedback, event-related potentials (ERP), executive functions