عنوان پایاننامه
بررسی میزان اثر بخشی روش درمانی نوروفیدبک در بهبود کنش های اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال ADHD
- رشته تحصیلی
- روانشناسی بالینِی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 550;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58683
- تاریخ دفاع
- ۰۸ خرداد ۱۳۹۲
- دانشجو
- ساناز سعیداحمدی
- استاد راهنما
- رضا رستمی
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی شیوه درمانی نوروفیدبک در بهبود کنش های اجرایی در کودکان مبتلا به ADHD بود. بدین منظور، از بین کودکان 12-7 ساله مراجعه کننده به مرکز جامع اعصاب و روان آتیه 28 آزمودنی پسر مبتلا به ADHD به شیوه نمونه گیری هدفمند در دو گروه کنترل و آزمایشی جای گرفتند. اختلال ADHD با استفاده از آزمون IVA، مصاحبه تشخیصی و چک لیست مصاحبه بالینی بر اساس DSM-IV تشخیص داده شد. به منظور اندازه گیری کنش های اجرایی شامل بازداری پاسخ، حافظه کاری، انتقال آمایه و برنامه ریزی از آزمون IVA و خرده آزمون های CANTAB (IED، SWM، SSP و SOC) استفاده گردید. آموزش نوروفیدبک با هدف کاهش نسبت تتا به بتا در طی 10 هفته به مدت 30 جلسه (هر هفته 3 جلسه) اجرا شد. کودکان هر دو گروه در دو مرحله پیش و پس از درمان، به فاصله 10 هفته، توسط آزمون های فوق مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس تک متغیری و تحلیل کوواریانس چند متغیری به ترتیب نشان داد که درمان نوروفیدبک سبب بهبود معناداری در نمرات کنترل پاسخ (p<0.05)؛کاهش تعداد خطاها و افزایش مراحل تکمیل شده در نمرات انتقال آمایه؛ افزایش طول فراخنای، کاهش خطاها و راهبردهای مورد استفاده در نمرات حافظه کاری و افزایش تعداد مسائل حل شده، کاهش میانگین حرکات و افزایش زمان تفکرات اولیه و ثانویه در نمرات برنامه ریزی می شود. در مجموع نتایج این پژوهش نشان دادکه درمان نوروفیدبک به عنوان یکی از مداخلات غیردارویی با استفاده از قابلیت انعطاف پذیری عصبی و با کمک استراتژی های یادگیری فعال می تواند به بهبود کنش های اجرایی منجر شود.
- Abstract
- The aim of the present study was to assess the effect of Neurofeedback treatment to improve Executive Function in ADHD children. to do so, twenty-eight children (28 boys, 7-12 years old) that referred to the Atiyeh Psychiatric Center were nonrandomly assigned to either the experimental group (n=14) or the control group (n=14). the Integrated Visual & auditory continuous performance test (IVA), clinical Interview checklist and psychiatric evaluation were used for diagnosis of ADHD. Response inhibition was assessed using the IVA Test. set-shifting, visuospatial working memory and planning were assessed using three tasks, respectively, from the CANTAB: the Intra-Dimensional/Extra-Dimensional setshifting task; the Spatial Working Memory task, the spatial span task and the Stockings of Cambridge task. NF treatment aiming at theta/beta ratio reduction consisted of 30 sessions (3 times per week). Pre and post assessments were given before and after treatment. Data analysis with ANCOCA and MANCOVA indicated that NF treatment effectively improved response control, in the most of subsets of set-shifting, in the numbers of subsets of working memory and in the all of subsets of planning. In conclusion, these finding suggest that NF as one of the nonpharmacology treatment in the basis of neuroplasticity can be improve executive function in ADHD children. Key words: executive function, inhibition, visuo-spatial working memory, set-shifting, planning, ADHD, neurofeedback.