توسعه مدل یکپارچه موجودی - قیمت گذاری برای کالاهای زوال پذیر تحت سیاست پرداخت معوقه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2444;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59526
- تاریخ دفاع
- ۰۹ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- ندا خشنودی
- استاد راهنما
- رضا توکلی مقدم
- چکیده
- در گذشته سیاست کنترل موجودی و قیمت گذاری کاملا از هم مجزا بودند که به ترتیب توسط بخش های عملیاتی و بازاریابی سازمان ها تعیین می شدند. اما در محیط رقابتی کسب و کار امروز، تعیین سیاست کنترل موجودی مناسب و قیمت فروش بهینه به صورت هم زمان برای کالاهای مختلف از موضوعات اصلی تحقیقات علمی و صنعتی به شمار می آید. به ویژه زمانی که کالای مورد نظر زوال پذیر باشد، به علت خصوصیت ویژه ای که این نوع کالاها دارند، قیمت گذاری و تعیین سیاست کنترل موجودی بهینه از اهمیت بالاتری برخوردار است. از طرفی به علت افزایش هزینه ها، محدود شدن منابع، کوتاه تر شدن دوره عمر کالاها و پاسخگویی سریعتر به مشتریان، توجه خاصی به یکپارچگی زنجیره تامین شده و یک زنجیره کارا نیازمند همکاری بین خریداران و تامین کنندگان است. مدیریت موجودی توسط فروشنده (VMI) یکی از استراتژی هایی است که به طور گسترده در زمینه ی یکپارچه سازی زنجیره تامین استفاده می شود و مشارکتی بین خریدار و فروشنده است که به موجب آن، بر خلاف سیستم سنتی، فروشنده تصمیمات مربوط به باز پر سازی خریدار را اتخاذ می کند. همچنین امروزه فعالیت های ترفیعاتی به عنوان یکی از ضرورت های کسب وکار هر خرده فروش به منظور تشویق مشتریان به خرید بیشتر کالا مطرح است. از جمله فعالیت های ترفیعاتی، به سیاست پرداخت معوقه می توان اشاره کرد. تحت این سیاست، خریدار مدتی بعد از تحویل کالا از فروشنده مجاز است پرداخت هزینه خرید را به تعویق بیاندازد. هدف این پژوهش بررسی سیاست کنترل موجودی و قیمت گذاری یکپارچه برای کالاهای زوال پذیر تحت سیاست پرداخت معوقه می باشد. دوره مجاز تعویق و نرخ زوال ثابت در نظر گرفته شده و مقدار تقاضای خریدار تابعی خطی از قیمت فروش او فرض شده است. علاوه بر ارائه مدلی برای سیستم موجودی سنتی، مدلی با بکار گیری سیاست VMI ، نیز ارائه شده که در آن فروشنده عهده دار کنترل موجودی خریدار است، بنابراین هزینه های مربوط به موجودی خریدار را نیز فروشنده پرداخت می کند. هدف نهایی تعیین مقدار زمان بازپرسازی و قیمت فروش بهینه بمنظور حداکثر سازی سود در هر دو مدل مذکور و مقایسه نتایج آن ها با یکدیگر است. از راه حل تحلیلی برای محاسبه جواب بهینه استفاده شده و در پایان اثبات کارایی مدل از طریق بکارگیری چند مثال عددی انجام شده است که مثال ها توسط نرم افزار Matematica حل شده اند.
- Abstract
- The Inventory control and pricing policy were two separate parts that are determined by operational and marketing segment of organizations. But in today business comparative environment, determining simultaneous suitable inventory policy and optimum selling price for various goods, is a main subject of scientific and industrial researches. Especially because of specific characteristic of deteriorating goods, pricing and determining optimal inventory policy are more important. In other side because of increasing cost, resources limitation, short life time of goods and quick responsibility to customers, integration of supply chain has been considered specifically and an efficient chain need to coordination of vendor and buyer. Vendor Managed Inventory (VMI) is one of policies that are applied to integrating supply chain. In VMI against the traditional system, vendor makes decisions related to buyer?s replenishment. VMI is coordination between vendor and buyer. Also nowadays promotion activity is one of necessities for retailer?s business in return to encourage customers to buy more goods. One of promotion activities is delay in payment policy. In base of this policy, buyer can delay payment the purchase cost to vendor. The goal of this research is investigating integrated pricing and inventory policy for deteriorating items under delayed payment policy. Credit period and deteriorating rate is assumed constant and buyer?s demand has been assumed a linear function of selling price. In addition to proposing a model for traditional inventory policy, a model under VMI policy is proposed wherein vendor is responsible of buyer inventory. Therefore buyer?s inventory cost is paid by vendor. Final goal is determining optimal cycle of replenishment and selling price to maximize the profit in both of the mentioned models and comparing the results of them. Analyzing technique has been used to calculate optimum answer and at the end of research the efficiency of model has been proved by some numerical example.