عنوان پایاننامه
طراحی یک شبکه لجستیک کشسان برای خرده فروشی به کمک رویکرد مدیریت تداوم کسب و کار
- رشته تحصیلی
- مهندسی صنایع
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2448;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59566
- تاریخ دفاع
- ۱۶ مرداد ۱۳۹۲
- دانشجو
- نیما صالحی صدقیانی
- استاد راهنما
- سید علی ترابی
- چکیده
- امروزه، طراحی شبکه زنجیره تامین نقش مهمی در ایجاد مزیت رقابتی برای شرکتهایی که در شرایط عدم قطعیت فعالیت میکنند، دارد. فعالیت در چنین شرایطی نیازمند داشتن یک رویکرد پیشبینانه در برنامهریزیها با در نظر گرفتن سناریوهای ممکن قابل وقوع در آینده، عدم قطعیت در پارامترهای ورودی و امکان بروز اختلال در بخشهای مختلف شبکه تامین است. در نتیجه، به وضوح طراحی شبکه زنجیره تامین به یکی از مشکلات اساسی تصمیمگیران در دنیای امروز تبدیل شده است. در این پایاننامه، مفاهیم استواری، پاسخگویی و کشسانی (ارتجاعی) بودن به هنگام تصمیمگیری در مورد انتخاب محل تامینکنندگان، انتخاب انواع و تعداد وسایل حمل و نقل و مشخص کردن وضعیت پوششدهی در یک شبکه تامین خردهفروشی در سطح استراتژیک، در قالب یک مدل ریاضی یکپارچه ترکیب شدهاند. همچنین، در سطح عملیاتی این شبکه، برای مقابله با عدم قطعیتهای محیطی و اختلالات شبکه، از مفهوم انعطافپذیری استفاده شده است. مدل پویای توسعه یافته در این سطح، تصمیمگیری در مورد مسیریابی وسایل حمل و نقل و مسیریابی مجدد آنها، و نیز تعیین مقدار و زمان ارسال کالاها را در بر دارد. برای سطح استراتژیک، ابتدا یک مدل قطعی مختلط عدد صحیح خطی توسعه داده شده است. در این مدل مفهوم پوششدهی چندگانه برای مقابله با اختلالات ممکن در شبکه و نیز برای بالا بردن میزان کشسانی با رویکرد افزونگی پیشنهاد داده شده است. سپس جزئیات مربوط به سناریوهای ممکن و اختلالات محتمل شبکه به آن اضافه گشته و مدلهای توسعه یافته پوششدهی چندگانه با در نظر گرفتن اختلالات و عدم قطعیت در پارامترهای شبکه ایجاد میشوند. این مدلها علاوهبر خاصیت کشسانی، از خاصیت پاسخگویی و استواری نیز برخوردار میباشند. همچنین، یک مدل چند هدفه پویای مختلط عدد صحیح قطعی برای مقابله با عدم قطعیت در سطح عملیاتی با رویکرد انعطافپذیری پیشنهاد داده شده است. برای حل مدلهای توسعه یافته در سطح استراتژیک، یک روش حل ترکیبی جدید شامل یک رویکرد برنامهریزی امکانی جدید و روش استوار سناریو-محور برای مدلهای استراتژیک به کار گرفته شد. روش حدی وزندار تقویت شده نیز برای حل مدل چند هدفه پیشنهادی در سطح عملیاتی استفاده شده است. در نهایت، مدلهای پیشنهادی برای یک مطالعه موردی در صنعت خردهفروشی (شبکه فروشگاههای زنجیرهای شهروند) اجرا شده و نتایج عددی حاصله گزارش شده است.
- Abstract
- Supply chain networks play very crucial roles in creating competitive advantages for businesses operating in uncertain environments. Operating in such uncertain environments will need proactive measures that can consider numerous plausible future scenarios, uncertainty in design parameters and disruptions the network. Therefore, the challenging issue of designing stable networks has become evident in today’s world. In this thesis the concepts of robustness, responsiveness, and resiliency are integrated for making decisions about the supplier facility location, selecting different transportation modes, and nodes covering in the network at a strategic level. To deal with the problem at an operational level, the concept of flexibility is used. The developed dynamic model aims to make decisions regarding vehicle routing and rerouting, as well as decisions related to amount and time of sending supplies. To this end, a deterministic mixed integer linear programming model (MILP) is developed. In this model the concept of Multiple Set-covering Model (MSCM) is proposed to deal with disruptions using redundancy approach to make the model more resilient. Then, the model is elaborated by scenario generation and disruption profiling. These elaborated models consider the concepts of resiliency, responsiveness and robustness together. Furthermore, a multi-objective dynamic mixed integer linear programming model (MODMILP) is proposed to cope with uncertainties with flexibility approach at an operational level. A hybrid solution methodology including a novel possibilistic programming and the robust scenario-based optimization technique is developed for the proposed strategic models. Weighted augmented e-constraint method is also used for the proposed multi-objective model at an operational level. Finally, proposed models are industrialized for a real world case study in retailing industry (Sharvand chain stores) and related computational efforts are reported.