عنوان پایان‌نامه

تحلیل فازی هزینه - فایده پروژه های سیستم های ریلی برای پوشش عدم قطعیت در اجرای پروژه بر اساس زمان بندی: مطالعه موردی سیستم مترو قم




    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1842;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59883
    تاریخ دفاع
    ۰۷ آبان ۱۳۹۲

    اجرای پروژه¬های کلان عمرانی در کشور و به خصوص پروژه¬های حمل¬ونقلی و مخصوصا پروژه¬های احداث سیستم ریلی، با هزینه¬های زیادی همراه است. عدم مدیریت صحیح این هزینه¬ها، موجب خسارات زیادی می-شود. از آنجا که این¬گونه پروژه¬ها اکثرا با بودجه دولتی اجرا می¬شوند، خسارت در آن‌ها به معنای خسارت به منابع کشور است. به منظور جلوگیری از این مساله، نیاز به ارزیابی دقیق اقتصادی پروژه¬هاست. در ارزیابی اقتصادی، ابتدا چندین سناریو برای یک هدف خاص تعریف می¬شود. سپس همه اثراتی (هزینه¬ها و فایده¬ها) که اجرای این سناریوها بر جامعه و سازمان¬های دولتی می¬گذارد بررسی می¬شود و ارزش ریالی هر کدام برآورد می¬شود و پس از آن با مقایسه هزینه¬ها و فایده¬های سناریو¬ها، سناریو برتر انتخاب می¬شود. حال اگر هر کدام از این هزینه¬ها و فواید دارای عدم¬قطعیت باشند مساله پیچیده¬تر و سخت¬تر می¬شود. عدم¬قطعیت یعنی اینکه محاسبه مقدار دقیق یک متغیر (هزینه یا فایده) با ابهام همراه است و نمی¬توان مقدار دقیقی برای آن برآورد کرد و هرکدام از متغیرها محدوده¬ای (بازه¬ای) از مقادیر قطعی را شامل می¬شود. در کشور ما به دلایل مختلفی مانند عدم ثبات قیمت¬ها و تورم بالا، عدم مدیریت صحیح در زمان¬بندی اجرای بعضی از پروژه¬ها، کارشکنی در انجام صحیح کار، عدم ثبات نرخ ارز (به خصوص در چندساله اخیر)، تحریم-های خارجی و مواردی از این دست، عدم¬قطعیت قابل‌توجهی را در تحلیل¬های هزینه¬-فایده ایجاد نموده است و در صورتی که خواهان برآورد و ارزیابی اقتصادی صحیح از اجرای پروژه هستیم باید این عدم¬قطعیت¬ها را با ابزار مناسبی در نظر بگیریم. به طور مرسوم و متداول در ارزیابی¬های اقتصادی صورت گرفته در کشور و جهان برای پوشش عدم¬قطعیت از تئوری احتمالات استفاده می¬کنند. در صورتی که استفاده از تئوری احتمالات نیازمند وجود اطلاعات از تواتر رخ دادن متغیرها است. ولی در اکثر موارد این اطلاعات در دست نیست. در این صورت می¬توان از تئوری مجموعه¬های فازی استفاده کرد که عدم¬قطعیت را با متغیرهای فازی و استفاده از جبر فازی پوشش می¬دهد. در این مقاله به بررسی این مساله پرداخته می¬شود و ارزیابی اقتصادی در محیط فازی بررسی می¬شود.
    Abstract
    In order to find the most economical scenario/alternative among the different proposed set of scenarios/alternatives, one approach is to perform an engineering economy evaluation, or stated more precisely, a cost benefit analysis (CBA). Within the conventional CBA context, all the monetizable costs and benefits of each decision alternative are determined and the CBA procedure is put forward by these deterministic and exact values. However, when the costs and benefits embody considerable uncertainties, one needs to leverage an adapted tool to be capable to perform the CBA with such uncertainties. In this regard, Fuzzy set theory could be a promising approach to handle the inherent uncertainties in the economic evaluation of the projects. In this paper, the classical equations of the CBA are extended to the fuzzy environment and according to the economic situation of Iran, the interest rate, inflation rate, exchange rate, and the construction period is considered as the fuzzy variables. Subsequently, the proposed fuzzy-CBA approach is employed for the economic evaluation of the Qom metro system. The fuzzy variables used in this paper are selected according to the specific economic situation of the country that was affected by international sanctions, high inflation rates, and mismanagement of the economy.