بررسی و اولویت بندی علل گرایش مردم به مصرف کالاهای خارجی (مطالعه پوشاک در سطح شهر تهران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61664
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- علی اکبر اکبرپور
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- رشد اقتصادی در هر کشور منوط به افزایش تولیدات داخلی آن و وجود بازار مصرف در داخل یا خارج برای این تولیدات است. در بازار پر رقابت امروزی و با رشد آگاهی های مصرف کنندگان عوامل متعددی در شکل دهی به رفتار مصرف کنندگان داخلی نقش دارند. در این پژوهش عامل ملی گرایی مصرفی مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. برای تبیین اهمیت موضوع اشاره به شعارهای سه سال گذشته که توسط مقام معظم رهبری انتخاب شده اند، کفایت می کند. به خصوص سال 1391 که سال «حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نام گرفت. برای بررسی ملی گرایی مصرفی به سراغ صنعت منسوجات و به طور اخص پوشاک پرداختیم، چرا که با وجود مزیت نسبی برای تولیدات داخلی، هنوز مردم به مصرف پوشاک خارجی گرایش دارند که تولید پوشاک در داخل با مارک و برند خارجی مؤید این مطلب است. در این پژوهش ابتدا عوامل مؤثر در انتخاب پوشاک سنجیده و اولویت بندی می شوند، سپس مصرف کنندگان نظر خود را درباره هر عامل جداگانه درباره پ.شاک خارجی و داخلی بیان می نمایند. در انتها نیز میزان ملی گرایی مصرفی افراد با پاسخ هایی که به سؤالات این بخش می دهند سنجیده می شود؛ و به بررسی رابطه میان عوامل ملی گرایی مصرفی و ترجیح پوشاک خارجی، و همچنین عوامل مؤثر بر انتخاب پوشاک می پردازیم. بررسی داده ها نشان می دهد، گرچه اکثریت مردم ملی گرا هستند، ولی این ملی گرایی اثری در انتخاب و مصرف پوشاک ایرانی ندارد. تنها افرادی با ملی گرایی مصرفی بالاتر، پوشاک ایرانی را بهتر از سایر افراد ارزیابی می کنند. در پایان با استفاده از نتایج به دست آمده، پیشنهادات محقق برای بخش های اجرایی دست اندرکار تولید و تحقیقات آتی به همراه محدودیت های کار آورده شده است.
- Abstract
- Economical growth of every country is bound to increase of domestic production and also existence of consumption market inside or outside the borders of the country. In today’s competitive market and with the growth of consumer awareness, many factors have come to play role in forming domestic consumer behaviors. In this research the consumptional nationalism factor has been investigated. For clarifying the importance of the aforementioned subject, the early statements of the supreme leader of Islamic revolution would be enough. Specially the point that the 1392 year was named the year of supporting the Iranian labor and investment. For investigation of consumptional nationalism we studied the loom industry and specifically the clothing industry. Because regardless of the advantage of domestic production in this section, people tend to consume the clothes produced abroad. The production of domestic clothing products with foreign brands approves this point. In this research the affective factors in selection and purchase of clothes are evaluated and prioritized. Subsequently the consumers state their ideas about the importance of each factor in terms of domestic and non-domestic clothing products. Subsequently the consuptional nationalism of the participating individuals is measured through the answers they provided. Eventually the relationship between the consumptional nationalism factors and non-domestic cloth preference and also the affective factors on cloth selection will be scrutinized. Scrutinizing the data gathered demonstrates that regardless of the point that a majority of people are nationalist, this nationalism plays no role in selection or using Iranian clothes. Merely people with higher levels of consumptional nationalism evaluate the Iranian products better. Finally employing the obtained results, the practical and research suggestions are expresses for the industrial sections and researchers and the research constraints are presented