عنوان پایان‌نامه

بررسی ارتباط ویژگیهای شخصیتی ، خود شناسی و ارزش خود با رفتار پر خطر در دانشجویان دانشگاههای تهران



    دانشجو در تاریخ ۰۸ تیر ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی ارتباط ویژگیهای شخصیتی ، خود شناسی و ارزش خود با رفتار پر خطر در دانشجویان دانشگاههای تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 416
    تاریخ دفاع
    ۰۸ تیر ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    رضا رستمی

    چکیده: این مطالعه با هدف بررسی ارتباط ویژگیهای شخصیتی، خودشناسی و ارزش خود با رفتار پرخطر در دانشجویان دانشگاه¬های تهران طراحی شده و در این چارچوب، 8 حوزه از رفتارهای پرخطر شامل رفتارهای ناایمن، خشونت، خودکشی، مصرف سیگار، مصرف الکل، مصرف مواد، تغذیه نادرست و عدم فعالیت جسمانی مورد بررسی قرار گرفت. نمونه مورد پژوهش دربرگیرنده 914 دانشجو (511 دختر و 403 پسر) با میانگین سنی 13/23 سال است که در سال تحصیلی 87-86 در یکی از دانشگاه¬های شهر تهران در مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل بوده اند و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه¬ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات موردنیاز از پرسشنامه های پنج عامل بزرگ شخصیت (گولدبرگ،1999)، پرسشنامه خودشناسی انسجامی، مقیاس ارزش خود روزنبرگ و پرسشنامه رفتارهای پرخطر بررسی ملی رفتارهای پرخطر دانشجویان امریکا(NCHRBS) نسخه 2007 استفاده شد. پرسشنامه رفتار پرخطر در بخش مقدماتی تحقیق، از لحاظ ویژگیهای روانسنجانه و تناسب برای جمعیت ایرانی مورد بررسی قرار گرفت. کلیه داده ها با استفاده از نرم افزار آماری مورد تجزیه و تحلیل واقع شد. یافته¬های تحقیق نشان می دهد که شیوع رفتارهای پرخطر در دانشجویان 4/26 درصد بوده و در پسران بیشتر از دختران است. عدم فعالیت جسمانی با فروانی 6/73 درصد شایع¬ترین رفتار پرخطر در میان دانشجویان مورد مطالعه بوده و پس از آن به ترتیب ایمنی، تغذیه، مصرف سیگار، مصرف الکل، خشونت، مصرف مواد و خودکشی قرار دارند. "خودشناسی انسجامی" و "ارزش خود" با رفتارهای پرخطر دانشجویان رابطه منفی معنی دار دارد. از میان متغیرهای شخصیتی نیز، تنها "وظیفه¬شناسی" با رفتارهای پرخطر همبستگی منفی معنی دار نشان داد. در پیش بینی رفتار پرخطر به طور کلی متغیرهای "وظیفه شناسی"، "پایداری هیجانی"، "توافق"، "ارزش خود" و "گشودگی تجربی" به ترتیب از بیشترین نقش برخوردار هستند. مدل رگرسیون ارائه شده به طور کلی می¬تواند 34 درصد از کل واریانس نمرات رفتارهای پرخطر را تبیین نماید.نتایج بررسی حاضر نشان داد که متغیرهای شخصیتی از جمله عوامل سبب شناختی مهم در روی آوردن دانشجویان به رفتارهای پرخطر به شمار می روند. واژه های کلیدی: رفتار پرخطر، پنج عامل شخصیتی، ارزش خود، خودشناسی انسجامی، دانشجویان
    Abstract
    Abstract: The study was designed for Survey of personality characters, self knowledge and self esteem with risk behaviors in college students in Tehran. For this purpose 8 domains of risk behaviors were studied: unsafe behaviors, violence, suicide, cigarette smoking, alcohol use, substance abuse, unhealthy nutrition and physical inactivity . Subjects were included 914 college students (511 women & 403 men) with mean of age 23.13 that were students in bachelor or master grades in one of universities in Tehran. They were selected through cluster sampling. For collecting data Big 5 personality Scale (Goldberg,1999), Integrative Self-Knowledge Scale, Rosenberg Self-Esteem Scale and risk behaviors questionnaire were used -The psycho metric characteristics of risk behaviors questionnaire were assessed in a pilot study. All data were analyzed by statistical software spss.13. The findings indicate that risk behaviors prevalence in college students is 26.4% and it is more prevalent in men. Most prevalent risk behavior in college students was physical inactivity (73.6%) and then were unsafe behaviors, unhealthy nutrition, cigarette smoking, alcohol use, violence, substance abuse and suicide. There is significant negative relationship between risk behaviors and "self knowledge" and "self esteem". also "Consciousness" have significant negative relationship with risk behaviors. "Consciousness", "Emotional Stability", "Agreeableness ", "self-Esteem" and "Openness" are important variable in prediction of risk behaviors. This regression model can explane 34% of risk behaviors scores. The results of this research demonstrated that personality variables are important etiological factors in youth risk behaviors. Key words: Risk behaviors, Big 5 personality Scale, Self-Knowledge, Self esteem, College students