عنوان پایان‌نامه

ارائه‏ی یک چارچوب یادگیری برای ترکیب کنترل توجه مبتنی بر مکان و مبتنی بر شئ



    دانشجو در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه‏ی یک چارچوب یادگیری برای ترکیب کنترل توجه مبتنی بر مکان و مبتنی بر شئ" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: E 2243;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58171
    تاریخ دفاع
    ۱۳ خرداد ۱۳۹۲

    توجه دیداری، مکانیزمی که توسط آن اطلاعات مهم‏تر به جای تمامی اطلاعات مورد پردازش قرار می‏گیرند، به دو دسته‏ی کلی تقسیم شده است: توجه مبتنی بر شیء و توجه مبتنی بر مکان. توجه مبتنی بر شیء سعی می‏کند اشیایی را انتخاب نماید که از اهمیت بیشتری برخوردار هستند، در حالیکه توجه مبتنی بر مکان بر روی مکان‏های مهم‏تر و برجسته‏تر تمرکز می‏نماید. هدف از پژوهش ارائه شده، بررسی تاثیر هر یک از دو نوع توجه فوق در یک وظیفه‏ی تعریف شده و ارائه‏ی یک چارچوب مناسب به منظور ترکیب این دو توجه است. بنابراین، با در نظر گرفتن اشیاء به عنوان اجزاء یک صحنه‏ی داخلی که بطور معمول شامل تعداد بالایی از اشیاء است، سعی می‏شود که کلاس صحنه‏ی مورد نظر تخمین زده شود. اشیاء فوق روابط مکانی متفاوتی با یکدیگر می‏توانند داشته باشند. در این پژوهش، دو روش مختلف ارائه می‏شود. روش اول به بررسی تاثیر یک روش مبتنی بر شیء می‏پردازد. این روش سعی می‏کند که با انتخاب یک شیء که بیشترین اطلاع را در مورد دسته‏ی صحنه می‏تواند به همراه آورد، با کمترین تعداد مشاهدات ممکن، کلاس صحنه‏ی موردنظر را تخمین بزند. روش دوم به منظور ترکیب مناسب دو نوع توجه مبتنی بر شیء و مبتنی بر مکان ارائه می‏شود. در این راستا، فرایند جستجوی کلی در تصویر یک فرایند مبتنی بر مکان بوده و در هر گام سعی می‏کند مهم‏ترین مکان بعدی را انتخاب نماید. این در حالی است که خود فرایند انتخاب بهترین مکان مبتنی بر شیء بوده و بر اساس مجموعه اشیایی که در هر یک از ناحیه‏های تصویر واقع می‏شوند و میزان مناسب‏بودن آن‏ها، تصمیم‏گیری می‏کند. همچنین، در روش ارائه شده از روابط مکانی بین اشیاء مختلف استفاده می‏شود. نتایج آزمایش‏ها نشان می‏دهند که ترکیب دو روش فوق و استفاده از روابط مکانی می‏تواند دقت و سرعت تشخیص کلاس صحنه را در صورت وجود محدودیت بالا بهبود بخشد.
    Abstract
    Visual attention is definded as the mechanism for selecting and processing the most important parts of data instead of processing all information. This process is classified into two categories: object-based attention and space-based attention. Object-based attention tries to select the most important objects, while space-based attention selects the most salient regions of space. The goal of this research is to evaluate the effects of each one of them in a specified task and to develope a framework for the purpose of integrating these two methods. Therefore, objects are considered as parts of an indoor scene which usually contains different objects. The proposed method tries to predict the scene class of such an indoor scene. Different objects in the scene can have different spatial relationships. In this research two different approaches have been introduced. The first one is concerned with evaluating the contribution of an object-based method. It tries to predict class of the scene by minimum number of object observations using the selection of the most informative object at each step. The second proposed method tries to integrate object-based and space-based attention. In this way, the search process is space-based and tries to select the most informative location in the next step. But, the selection itself is object-based. It is based on the goodness related to the set of objects that can be observed in each location. Also, relative location of objects has been used in this method. Results show that the integration of the two and use of relative location of objects can improve the speed and accuracy of correct classification rate of scenes.