عنوان پایاننامه
بهیبود رفتار لرزه ای قاب های با مهاربندی مقید در برابر کمانش به وسیله سیستم های باربر فرعی
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - سازه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1795;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58631
- تاریخ دفاع
- ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲
- دانشجو
- علیرضا مهدی پناه
- استاد راهنما
- سیدرسول میرقادری
- چکیده
- قاب های با مهاربندی مقید در برابر کمانش مشخصه های اتلاف انرژی بسیار خوبی از خود نشان داده اند و از سختی مناسبی برای کنترل دریفت برخوردار هستند. اما سختی پس از جاری شدن کم آنها باعث آسیب پذیری و مشخصه های رفتاری نامناسب، نظیردریفت های دائمی می-شود. برای رفع مشکل کم بودن سختی بعد از تسلیم قاب¬هایBRBF پیشنهاد شده است که قابBRBF با سیستم دیگری ترکیب شود. ترکیب سیستم BRBFبا سیستم قاب خمشی بسیار کاراست، به طوری که سیستم BRBFدر سطوح پایین شکل¬پذیری¬، سختی بیشتری مهیا می¬کند و باعث محدود کردن دریفت می¬شود. در حالی که کنترل دریفت در این محدوده از شکل¬پذیری ممکن است برای سیستم MRF بحرانی باشد. در سطوح بالای شکل¬پذیری، سیستمBRBF رفتار هیسترزیس مناسب و قابلیت اتلاف انرژی بالایی دارد. در صورتیکه سیستمMRF، از دریفت¬های بزرگ جلوگیری می¬کند. با توجه به اهمیت و مزایای کاربرد ترکیب قاب¬هایBRBF با سیستم¬های باربر فرعی، چگونگی بهبود رفتار لرزه¬ای قاب¬هایBRBF با استفاده از این سیستم ها مورد توجه قرار می گیرد. بدین منظور، نحوه تشکیل مکانیزم تسلیم در این سیستم ها ارزیابی خواهد شد و روشی برای تناسب بندی اعضا پیشنهاد داده می شود، به طوری که از تمام ظرفیت های غیرارتجاعی سازه بهره برده شود. برای تحقق این امر روش طراحی پلاستیک براساس سطح عملکرد در سیستم دوگانهBRBF وMRF مطابق با اهداف طراحی براساس سطح عملکرد توسعه داده می شود.
- Abstract
- Buckling-Restrained Braced Frame (BRBF) systems have shown predictable performance and robust energy dissipation capacities when subjected to seismic loads. However, the low post-yield stiffness of Buckling-Restrained Braces (BRB) may cause large maximum and residual drifts in BRBFs. Accordingly; it is suggested to design BRBFs as dual systems in order to overcome the mentioned deficiencies. Special Moment-Resisting Frames (SMRFs) show large deformability in the elastic range. Therefore, they can be served as restoring force mechanisms to partially re-center the building after a strong seismic event. While SMRFs have minimal lateral stiffness, BRBFs can provide significant elastic stiffness and consequently small elastic drifts. Limiting the lateral drift in SMRF is the governing design criterion. When BRBF and SMRF are combined, a dual system with the advantages of both is provided; moreover, their deficiencies can be prevented. The flexible SMRF remains elastic after yielding of BRBF and supplies additional stiffness which prohibits large plastic deformation in braces. Consequently, it leads to less residual drifts in the whole structure. Combining BRBFs with reserve systems has great importance; accordingly, improvement of the seismic response of these systems is studied. In order to exploit the ultimate plastic capacity of the structure, the yield mechanisms are assessed and a proportioning methodology based on the performance based plastic design is introduced and developed in this research.