عنوان پایان‌نامه

تاثیر تمرینات مقاومتی بر مهارت های حرکتی وعزت نفس کودکان دارای اختلاف هماهنگی رشدی



    دانشجو در تاریخ ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر تمرینات مقاومتی بر مهارت های حرکتی وعزت نفس کودکان دارای اختلاف هماهنگی رشدی" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1401;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79824;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1401;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79824
    تاریخ دفاع
    ۰۶ بهمن ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    محمود شیخ

    کودکان DCD در برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی مانند قدرت بدنی ضعیف‌تر از همسالان خود هستند. شواهد نشان می‌دهد که تمرینات مقاومتی در کودکان باعث بهبود قدرت عضلانی، حس عمقی و بهبود راههای عصبی می‌شود. هدف از این پژوهش تعیین تاثیر تمرینات مقاومتی بر مهارت‌های حرکتی و عزت‌نفس کودکان DCD بود. پس از به عمل آمدن آزمون‌های لازم برای شناسایی کودکان DCD، تعداد 16 نفر کودک DCD درقالب 2 گروه 8 نفری کنترل وتجربی و 8 نفر کودکان سالم نیز در قالب گروه سالم تجربی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. گروه DCD تجربی و سالم تجربی، تمرینات مقاومتی از نوع وزن بدن را به مدت 6 هفته و هر هفته 3 جلسه انجام دادند. قبل از شروع و بعد از پایان برنامه تمرینی از گروه کودکان DCD (کنترل و تجربی)آزمون‌های برونینکس-اوزرتسکی، نیم‌رخ خودادراکی کودکان و سنجش قدرت(شنا سوئدی، پرش طول ودرازنشست) به عمل آمد و گروه سالم تجربی فقط آزمون‌های سنجش قدرت را انجام دادند. از آزمون‌های آماری تحلیل واریانس آمیخته، تحلیل کواریانس و تی مستقل جهت آزمون فرضیه استفاده شد و تمام تحلیل‌ها در سطح معناداری 05/0 و با نرم افزار SPSS16 انجام گرفت. نتایج نشان داد که تمرینات مقاومتی بر مهارت درشت و مهارت کل تاثیر معنادار داشته است ولی بر مهارت ظریف، درشت-ظریف و عزت‌نفس تاثیر معنادار نداشت. همچنین میزان افزایش قدرت دو گروه سالم تجربی وDCD تجربی در آزمون‌های شنا سوئدی و پرش طول معنادار نبود ولی در آزمون درازنشست دو گروه دارای تفاوت معنادار بودند. تمرینات مقاومتی با اثر گذاری بر حس‌عمقی، فعال سازی عصبی-عضلانی و سازگاری عصبی که در طول تمرینات اتفاق می‌افتد، باعث بهبود عملکرد کودکان DCD می‌شود. سرانجام پیشنهاد می‌شود با توجه به اینکه با تغییر در متغیرهای تمرینات مقاومتی، می‌توان این تمرینات را برای مدت طولانی استفاده کرد، از این تمرینات در برنامه‌های درمانی کودکان DCD استفاده شود.
    Abstract
    Children with DCD are weaker than their peers in some fitness factors such as strength. The evidence suggests that resistance training improves muscle strength, proprioceptive and nerve pathways in children. The aim of this study was to determine the effect of resistance training on motor skills and self-esteem of DCD children. After conducting the necessary tests to identify DCD children, were selected 16 DCD children under the 2 control and experimental groups of 8 participants and 8 healthy children in the healthy group as well as the study sample. DCD experimental Group and healthy experimental doing body weight resistance training 3 times a week for 6 weeks. Before and after the training program done Bruininks-Oseretsky test, self-perception profile of children and strength Measurement(push up, long jump and sit up) from DCD group(experimental and control) and healthy group just do the strength measurement test. Researcher use of mixed analysis of variance, covariance analysis and independent t-test to examination of hypotheses and all analyzes were performed at a significance level of 0/05 and with the SPSS16 software. The results showed that resistance training had significant effect on gross skills and total skills, but had no significant effect on the fine skills, gross-fine skill and self-esteem. Also was not significant the increase of strength in healthy group and DCD group in push-up and long jump test but the two groups were significantly different in sit-up test. Resistance training improves the performance of children with DCD with effect on proprioception, neuromuscular activation and neural adaptations that occur during training. Finally, it is suggested, as regards that the change in resistance training variables, these exercises can be used for a long time, the DCD used this practice in child therapeutic programs. Keyword: Developmental Coordination Disorder, Motor Skill, Bruininks - Oseretsky, Resistance Training