عنوان پایان‌نامه

طراحی مبلمان فضای پذیرایی خانه بر اساسفرهنگ ایرانی



    دانشجو در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی مبلمان فضای پذیرایی خانه بر اساسفرهنگ ایرانی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    طراحی صنعتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65922
    تاریخ دفاع
    ۲۶ بهمن ۱۳۹۲

    پروژه پیش رو طراحی مبلمان نوین فضای نشیمن بر اساس فرهنگ و شیوه زندگی ایرانی برای خانواده های چهار نفره، با درآمد متوسط و متوسط روبه بالا و جوان (زیر 45 سال) ساکن کلان شهرها (نمونه: تهران و کرج) در واحدهای آپارتمانی و اجاره ای 60 تا 100 متر می باشد. هدف از طراحی مبلمان بر اساس فرهنگ و شیوه زندگی ایرانی، درنظر گرفتن ویژگی های روانی، فرهنگی، رفتارها و آداب و رسوم ایرانی و سایر ارزشهای ملی و اعتقادی جهت هویت بخشیدن این محصول به خانواده های جوان ایرانی و حفظ و انتقال آن به نسلهای آینده می باشد. این در حالیست که با مشاهده و تحقیق در بازار داخلی مبلمان درخواهیم یافت که طراحی مبلمان بر اساس فرهنگ و شیوه زندگی ایرانی صورت نمی‏گیرد و با الگوبرداری نابجا از روی محصولات غیر ایرانی و بدون درنظرگرفتن نیازهای واقعی کاربران ایرانی اقدام به تولید این محصول می‏شود. روند این پژوهش بر اساس مطالعات کتابخانه ای، برای درک بهتر رویکرد فرهنگی در طراحی محصول بویژه مبلمان خانگی، و بیشتر بر اساس شیوه میدانی و مبتنی بر دو روش مشاهده و مصاحبه صورت گرفته است. پس از جمع آوری اطلاعات و نتیجه گیری و تحلیل آنها و مصاحبه با تعدادی از کاربران ایرانی، الگویی مناسب جهت طراحی مبلمان بر اساس هویت، فرهنگ و شیوه زندگی ایرانی ارائه شده است. در نهایت نیز براساس نتایج بدست آمده از پژوهش، بررسی نظرات و رفتار کاربران، الگوی طراحی مبلمان ایرانی و بررسی و تحلیل نمودارهای مفهومی، معیارهای طراحی بدست آمده است. پس از ارائه طرح های اولیه بر اساس معیارهای طراحی، سه طرح به عنوان طرح های منتخب برای فضای خانه هایی با ابعاد 60 تا70 متر،70 تا80 متر و 90 تا100 متر ارائه و در جدول ارزشیابی جهت بررسی میزان تطبیق آنها با معیارهای طراحی امتیاز دهی شدند. در نهایت نیز طرحی که بالاترین میزان امتیاز را کسب نمود، جهت ارائه چیدماندرفضاینشیمن یک خانه ایرانی و همچنین شرح و بررسی ویژگیهایآن از لحاظ تطبیقباالگویطراحیمبلمانایرانی و معیارهایطراحی مورد بررسی قرار گرفته است.
    Abstract
    The present project intends to design innovative furniture for four-member Iranian families, with average income and upward, aged under 45 (young), metropolis habitant (sample: Tehran and Karaj) living in rented apartments with area between 60 and 100 m2 according to Iranian culture and lifestyle. The purpose of this approach in design is to consider psychological and cultural properties, behaviors, traditions and other national values and believes in order to create identity for this product in Iranian young families’ minds, moreover protect and transfer these values to future generations. Meanwhile observations and research about inner furniture market shows that design in this field is not adopted with Iranian culture and is merely incorrect copying of foreign designs without considering real needs of Iranian users. The progress of this research accordingly was at first librarian studies to gain better understanding about cultural approach in product design especially home furniture, and more than that field study according to two methods: observation and interview. After gathering information and analyzing them, in addition interview with a number of Iranian users, an appropriate scheme was introduced to design furniture according to Iranian identity, culture and lifestyle. Design criteria finally was set based on results out of research, checklist of users’ ideas and behaviors, study and analyzing diagrams and Iranian furniture design scheme. After introducing first designs based on design criteria, three of them was selected as the best for homes with 60to 70, 70to 80, and 90 to 100 m2 area. Then they was scored in evaluation table to check their adoptability with design criteria and finally the design which gained best score in the table was surveyed in order to present a suitable furnishing in an Iranian home and to control adoptability with Iranian furniture scheme and design criteria.