عنوان پایان‌نامه

بررسی پرسشگری معلم در رساله های افلاطون و ارائه راهکارهایی برای تدریس



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی پرسشگری معلم در رساله های افلاطون و ارائه راهکارهایی برای تدریس" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2491
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    محمدرضا شرفی جم

    چکیده بررسی پرسشگری معلم در رساله های افلاطون موضوع اصلی این پایان نامه است در حقیقت پرسشی است از پرسش و جستجویی است برای بررسی علت کاهش پرسش هایی که در ذهن هرکودک شکل می گیرد و با گذر زمان کیفیت و کمیت آن دچار نقصان می شود. در این پژوهش ، از منظر نقش معلم به موضوع توجه شده و تلاش گردیده است با استناد به روش و اقدامات سقراط درگفتگو ، ابتدا،انواع پرسش های مطرح در رساله ها - با توجه به هدفی که از طرح آن دنبال می شود- مشخص و سپس ویژگی های معلم پرسشگر روشن گردد ودر قدم بعدی اصول وراهکار هایی برای تدریس ارائه شود. پژوهش حاضر نشان می دهد که: معلم با چه ویژگی ها، با چه اقدامات ، با چه نوع پرسش هایی و سر انجام چگونه و با چه روشی می تواند در تقویت روح پرسشگری و حقیقت جویی در دانش آموزان ،نقشی موثر ایفا نماید. برای تحقق اهداف پژوهش، سقراط به عنوان الگو ونمونه ی بارز پرسشگری و قهرمان اندیشه های افلاطون مد نظر قرار گرفت و اقدامات ،پرسش ها و ویژگی های او در سه رساله ی منون ،میهمانی وثئای تتوس( موضوع این سه رساله که به ترتیب فضیلت ،عشق و دانش است و تناسب آن با ویژگی ها و نقش معلم از مهمترین دلایل انتخاب این سه رساله است) تحلیل و بررسی شد.تحلیل پرسش ها نشان داد که 6 نوع پرسش که به بررسی دیدگاه ها ،پیامد ها ،وضوح گفتگو،مفروضات،شواهد و یادآوری مطالب می پردازد دارای فراوانی بیشتری نسبت به سایر پرسش هاست و در گفتگو های پرسشگرانه باید مد نظر باشد. تاکید این پژوهش بر آن است که پرسشگری، به عنوان عامل (یا موتور) جستجوی حقیقت می تواند دانش آموزان را به یادگیرندگانی مادام العمر تبدیل کند و نظام های تعلیم وتربیت برای تحقق این مهم، نیازمند معلمانی هستند که از مهارت لازم برای اداره ی یک کلاس پرسشگرانه برخوردار باشند. واژه های کلیدی : پرسشگری ، یادگیری ، معلم ،تدریس، سقراط ، افلاطون ، رساله های افلاطون
    Abstract
    Abstract: The main subject of this thesis is checking teacher's questioning in Plato's treatises. In fact it is a question for checking the result of reducing question that forms in child's mind. And why its quality and quantity flawed with time. In this research according to the role of teacher, it considers the topic and by attempting to the Socrates's actions and method in conversation, first, it specified different types of questions in treatises, then it considers the features of teacher questioning. And in the next step, principles and guide lines for teaching will be provided. This study shows that by which features, actions, questions, method a teacher can play an important role in strengthening the spirit of inquiry and truth-seeking for students. To achieve to the research by objectives, Socrates was considered as a model of inquiry and the champion of Plato's idea. His actions, features and questions analyzed in three treatises: Menon, Party and Theaitetos. (Respectively, the theme of these three treatises is virtue, low and knowledge and they were chosen for their fitness with teacher's role and features). The analysis of the questions showed that six types of questions in the comments, implications, clearly specking, assumptions, evidence and article's recall pays more frequent than many other questions and it should be considers in questioning conversations. The emphasis of this study is that questioning as a fact exploring factor can helps students to become lifelong learners. For achieving to this target, educational and training system needs some teachers who have necessary skills to manage a questioningly class. Keywords: questioning, learning, teacher, teaching, Socrates, Plato, Plato's treatises.