عنوان پایان‌نامه

تحلیل اثرات تغییر کاربری اراضی خارج از محدوده و حریم شهرها بر پیوستگی کالبدی شهرهای مجاور و ارائه راهکارهای برنامه ریزی ، مطالعه موردی : شهرهای ساری ، قائم شهر و بابل




    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62526;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62526
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۲

    شهرها تحت تاثیر عوامل گوناگون نظیر افزایش جمعیت و تأثیرات متقابل فضایی و روابط عملکردی با شهرهای مجاور، تغییرات بسیاری را بر نواحی پیرامونی خود تحمیل می نمایند. از جمله این تغییرات می توان به تخریب اراضی کشاورزی، تغییرات تدریجی کاربری اراضی خارج از محدوده و حریم و به تبع آن توسعه فیزیکی بدون برنامه شهرهای کشور اشاره کرد. این مقوله در استان مازندران به واسطه کمبود فضا و نزدیکی سکونتگاهها به یکدیگر و نیز به جهت بالا بودن روابط متقابل عملکردی موجود میان سه شهر ساری، قائمشهر و بابل بیشتر به چشم می خورد. به طوریکه گمان می رود در آینده ای نه چندان دور این سه شهر با اتصال به یکدیگر و ادغام چندین روستای مجاور در آن ها مجموعه واحدی را تشکیل دهند که نیازمند برنامه ریزی و مدیریتی یکپارچه می باشند. در این راستا، این پژوهش درصدد شناسایی عوامل موثر بر تغییرات کاربری اراضی خارج از محدوده و حریم شهرها و ارائه راهکارهایی به منظور توسعه هدایت شده و با برنامه این مناطق می باشد. بر این اساس ابتدا با بررسی متون نظری مرتبط با تغییرات کاربری و گسترش فیزیکی شهرها و همچنین توجه به مستندات قانونی در این زمینه، این عوامل در کشور شناسایی می گردد. در ادامه پس از شناخت محدوده بر اساس طرح های فرادست، آمارنامه ها و مطالعات میدانی انجام شده به بررسی علل تغییرات کاربری اراضی مجاور محورهای مواصلاتی این سه شهر می پردازد. فاصله کم و دسترسی آسان به مراکز شهری، پرتردد بودن مسیر و قیمت مناسب زمین از مهمترین علل ساخت وساز در این مناطق می باشد. سپس به منظور درک رابطه میان تغییرات کاربری خارج از محدوده و حریم این سه شهر و میزان ارتباط میان آنها، به تحلیل میزان ساخت وسازهای انجام شده در منطقه طی دوره آماری 90-1365 با استفاده از مدل جاذبه و نیز میزان جریانات و روابط میان شهرها از طریق تحلیل جریان مسافر و کالای جابه جا شده بین سه شهر طی سال های 90-1375 می پردازد. نتایج حاصل از این دو تحلیل با کمک روش همبستگی پیرسون حاکی از ارتباط مستقیم و بسیار قوی میان مولفه های مذکور می باشد. در نهایت به منظور حل مشکلات ناشی از تغییرات کاربری خارج از محدوده و حریم این سه شهر راهکارهایی در خصوص برنامه ریزی توسعه فضایی و مدیریت یکپارچه منطقه ارائه گردید.
    Abstract
    Cities affected by various factors such as increasing population and spatial interactions and functional relations with neighboring towns, impose many changes on their environment.Among different changes we can note to destruction of agricultural land, gradual changes in land use out of boundary and jurisdiction and thereforephysical sprawl of cities. It is more sensible in Mazandaran province due to the lack of space and proximity of settlements to each other and to the high functional interrelationships between three cities include Sari, Babol and Ghaemshahr.as it seems, in near future these three cities will connect to each other and merge several nearby villages and form an integrated collection that need integrated planning and management. In this regard, this study sought to identify factors influencing land use changes outside the scope of urban space and providing guidelines to directed and planned development and application of these areas. Therefore at first through reviewing of the theoretical literature associated with land use changes and the physical expansion of cities and according to official documents in this context, this factors would be identify in Iran. Then after recognition the region based on upstream scheme, statistics andsurveys the reasons of land use changes in roads axis between these three cities will be investigated. Low distance and easy access to urban centers, path crowded and the appropriate price of land are the most important causes of construction in these areas.Then in order to comprehend relationship between land use changes and out of the jurisdiction of these cities and, the analysis of construction in the region during statistical period (1365-1390), using gravity model and also level of trends and relationships between cities through analyzing passengers and goods flows between these three cities during )1375-1390( is considered. The results of these two analyzes with Pearson correlation suggests a strong correlation be