عنوان پایان‌نامه

بررسی رویکرد تعاملی و ویگوتسکی گرایانه به ارزیابی ژویا و گروهی مهارت درک مطلب متون زبان انگلیسی



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رویکرد تعاملی و ویگوتسکی گرایانه به ارزیابی ژویا و گروهی مهارت درک مطلب متون زبان انگلیسی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1774/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65202
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    سیدمحمد علوی

    تحقیق کنونی کاربرد ارزشیابی پویا و گروهی مهارت درک مطلب متون انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی را مورد بررسی قرار می‌دهد. لیکن با وجود پیچیدگی‌های اجرایی ارزشیابی پویای یک به یک، این مطالعه درصدد بررسی امکان ارائه بازخورد میانجی گرانه در منطقه تقریبی رشد گروهی برآمده است. در این مطالعه 28 دانشجوی سال اول رشته زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه تهران به عنوان گروه مورد آزمایش و 21 دانشجو از موسسه دانشگاه تهران به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند. پیش آزمون، پس آزمون و آزمون انتقالی در سه جلسه جداگانه برگزارگردید که هر آزمون در هر جلسه، ابتدا به صورت غیرپویا و سپس به صورت پویا اجرا شد. پس از فاز غیر پویا که در طول آن بازخوردی ارائه نشد، میانجی گر ارزشیابی پویا و گروهی را شروع کرده و از ضمنی ترین استراژی یاری گرانه شروع کرده و بر حسب میزان تاثیرپذیری شاگردان به هر پیام واره، بازخوردهایی صریح تر ارائه نمود. سپس پس آزمونی مشابه پیش آزمون مورد استفاده قرار گرفت. آزمون انتقال شامل تمرین‌هایی چالش برانگیزتر بود تا میزان انتقال تغییرات به تکالیفی فراتر از تمرین‌های مورد استفاده برای ارزشیابی در گروه مورد آزمایش، مورد بررسی قرار گیرد. گروه کنترل نیز آزمون های موردنظر را بدون فاز پویا پاسخ گفتند. نتایج حاکی از آن بود که: (1) زبان آموزانی که به صورت پویا و گروهی ارزشیابی شده بودند به طور چشم گیری درک مطلب متون زبان انگلیسی خود را ارتقا بخشیدند و (2) آنها توانستند قابلیت‌های خود را در یک آزمون انتقال نزدیک بازآفرینی کنند. نهایتا یک تحلیل میکروژنتیکی کیفیاز تعاملات صورت گرفته در طول جلسات به عمل آمد که توسط آن 10 استراتژی میانجی گرایانه ای را که بسته به پتانسیل درحال ظهور شاگردان ارائه شده بود مشخص شد. یافته های این تحقیق نشان میدهند که ارزشیابی پویا و گروهی نه تنها به شناسایی سطح واقعی درک مطلب زبان آموزان از طریق تعاملات انجام گرفته در منطقه تقریبی رشد گروه کمک می‌کند بلکه سطح تقریبی پتانسیل آنها را نیز مشخص کرده و به ارتقای این پتانسیل اهتمام می‌ورزد.
    Abstract
    This study explored the applicability of a group dynamic assessment (G-DA) in assessing reading comprehension in English as a foreign language (EFL). Given the practical complications of implementing one-on-one DA procedures, this study set out to dialogically mediate a group zone of proximal development (ZPD). Twenty-eight freshmen in an English language and literature bachelor class in the University of Tehran were employed as the treatment group and 21 students from the University of Tehran Language Center were recruited as the control group. A pretest, a posttest, and a transfer test were administered each at a separate session first non-dynamically and then dynamically. After the non-dynamic phases, during which no feedback was provided, the mediator commenced the G-DA program, offering a set of implicit-to-explicit mediational strategies based on the students’ responsiveness to each mediational prompt. The posttest was similar to the pretest, while the transfer test involved more challenging tasks to investigate how effectively changes in the treatment group’s performance carry over to tasks beyond those used for the assessment. The control group also received the same tests without the DA phase. Results demonstrated that (1) the G-DA program significantly improved EFL learners’ reading comprehension performance, and (2) the students were able to recontextualize their abilities through a near transfer task. Finally, a qualitative microgenetic analysis of the interaction protocols revealed an inventory of 10 mediational strategies that were used in the study in an attempt to offer the most appropriate prompts in relation to new emerging potentials of the students. The findings of the study suggest that, through interactions in the ZPD of the whole group, G-DA could contribute not only to the teacher’s knowledge about the actual level of learners’ reading ability but also to their potential level of comprehension.