عنوان پایان‌نامه

اثر بخشی تدریس به روش یادگیری مشارکتی بر رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر بخشی تدریس به روش یادگیری مشارکتی بر رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 2636ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81072;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 2636ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81072
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
    دانشجو
    شیرین امینی
    استاد راهنما
    جواد اژه ای

    پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر تدریس به روش مشارکتی بر رشد مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان پسر پایه اول ابتدایی، اجرا شده است. در این راستا شش فرضیه در خصوص تأثیر مثبت این روش بر رشد مهارت‌های اجتماعی، رفتارهای اجتماعی مناسب و کاهش جرأت‌ورزی‌های نامناسب، رفتارهای تکانشی، رفتارهای حسادت‌آمیز و بهبود رفتارهای گوناگون، مطرح شده است. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون می‌باشد. به منظور بررسی فرضیه‌ها، از میان مدارس ابتدایی پسرانه منطقه 14 شهر تهران که جامعه آماری پژوهش را تشکیل داده است، یک مدرسه با روش خوشه‌ای مرحله‌ای انتخاب گردید و 40 دانش آموز پایه اول، آموزش‌ها را دریافت نمودند و 40 دانش‌آموز دیگر با عدم دریافت آموزش‌ها، گروه گواه را تشکیل داده‌اند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه مهارت اجتماعی متسون (فرم معلم) می‌باشد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و t گروه‌های مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند. نتایج حاصل از اجرای این آزمون حاکی از تأثیر مثبت و معنادار متغیر مستقل (آموزش به روش مشارکتی) بر متغیرهای وابسته (مهارت‌های اجتماعی، رفتارهای اجتماعی مناسب و کاهش جرأت ورزی‌های نامناسب، رفتارهای تکانشی، رفتارهای حسادت آمیز و رفتارهای گوناگون) است که بدین ترتیب شش فرضیه پژوهش مورد تأیید قرار گرفته است.
    Abstract
    چکیده به انگلیسی