رابطه بین ارزشهای فرهنگی و هویت قومی با خودکارآمدی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62592
- تاریخ دفاع
- ۱۵ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- فریبا رحیمی پورسی سخت
- استاد راهنما
- جواد اژه ای
- چکیده
- چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه ارزش¬های فرهنگی و هویت قومی با خودکارآمدی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی بود. روش: برای این منظور 330 نفر (132 پسر و198 دختر) از دانش¬آموزان سال دوم متوسطه شهر یاسوج به صورت نمونه¬گیری خوشه¬ای انتخاب شدند و مقیاس ارزش¬های فرهنگی ، مقیاس هویت قومی و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی را تکمیل کردنند. یافته¬ها: داده¬ها با استفاده از تحلیل واریانس،ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: نتایج نشان داد ارزش¬های فرهنگی و هویت قومی رابطه منفی و معنادار با پیشرفت تحصیلی دارد و خودکارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ارزش¬های فرهنگی و هویت قومی توانایی پیش¬بینی خودکارآمدی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی را دارند.نتایج همچنین نشان داد که نمرات ارزش¬های فرهنگی پسران به طور معنادار بیشتر از دختران است، نمرات پیشرفت تحصیلی دختران به طور معنادار بیشتر از پسران است وبین نمرات دو گروه در هویت قومی و خودکارآمدی تحصیلی تفاوت معنادار وجود ندارد. کلیدواژه¬ها: ارزش¬های فرهنگی، هویت قومی، خودکارآمدی تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، جنس
- Abstract
- Abstract Purpose: the aim of this study was to investigate the relationship between cultural values and ethnic identity with academic self-efficacy and academic achievement. Metods: for this purpose, 330 intermediate 2 grade students(132 male and 198 female) were selected with Cluster sampling in Yasuj. cultural values scale, ethnic identity scale, and academic self-efficacy scale were completed. Finding: the data were analyzed usig analysis of varianc, pearson’s correlation coefficient regression analysis. Conclusion: the results indicated that cultural values and ethnic identity have negative and significant relation with academic achievement. Academic self-efficacy have positive and significant relation with academic achievement. regression analysis revealed cultural values and ethnic identity are able to academic achievement and academic self-efficacy. Also, the data showed that average of boys marks on cultural values is higer than those of girls and the average of girls’marks on academic achievement is higher than those of boys. ther was no significant difference between ethnic identity and achievement self-efficacy among tow genders. Keywords: Cultural values, Ethnic identity, Academic self-efficacy, Academic achievement, Gender