یهودیت، فلسفه مدرن را به چالش می کشد خوانشی متفاوت از هرزاگ اثر سال بلو
- رشته تحصیلی
- زبان وادبیات انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42844;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1334/2
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۸۸
- دانشجو
- طاهره رضایی
- استاد راهنما
- مریم سلطان شهدتاج بیاد
- چکیده
- اثر حاضر مطالعه منظومههای فکری اروپایی است که در بطن امریکای پس از جنگ دوم جهانی تحول یافته اند. مسائل مرتبط از دیدگاهی فلسفی مورد بررسی قرار گرفته اند, چراکه در فلسفه تاثیرهای اجتماعی, اقتصادی, سیاسی و فرهنگی و همین طور هنری کم و بیش اشکار می شود. پا گرفتن فلسفه روشنگری در اروپا گرایشی در میان بورژوا و طبقه متوسط ایجاد می کند تا گذشته سرکوبگر را رها کند و به اینده ای عدالتمند بیندیشد. طرحی که برای رسیدن به این هدف ریخته شد اما, از ایده های ارمانگرایانه مملو بود که تحقق ان را ناممکن می ساخت. پس از ناکامی در عمل به وعده ها, تلاش هایی از سوی برگزیدگان قدیم صورت می گیرد تا بورژوا را در هم شکند و قدرت از دست رفته را بازپس گیرد. رومانتیسم با هدف جبران سبکسری های روشنگری پا گرفت تا با بازگشت به گذشته فراموش شده و هم سطح کردن مراتب جدید وضعیت را اصلاح کند. اما شکست خورد. در مواجهه با چنین خطری, بورژوا ریسک اثبات حقانیت وعده های خود و امکان تحقق ان ها را این بار در امریکای پس از 1945 بار دیگر می پذیرد. بورژوای نام برده فیلسوف های یهودی اند و فلسفه ان ها تلاشی است تا از طریق تولیدات ادبی مفهوم و درکی یهودی از دنیا را زنده کنند. تلاش اگاهانه ای که تفکر یهود دست به ان می زنند در ادبیات دهه 50 و 60 امریکا انعکاس مشخصی یافته است. در بخش انالیز, اثری از سال بلو که خود متفکری یهودی است بررسی می شود تا چگونگی درون کشیدن و حل شدن روندهای اروپایی هم چون اگزیستانسیالیسم اشکار شود. تاثیری که کتاب مقدس یهودیان بر این اثر ادبی-هرزاگ- گذاشته تاییدی بر هویت یهودی اثر است که در عین برخورداری از مفهومی عمیقا فرهنگی ا زخصایص مذهبی نیز بهره می برد.
- Abstract
- Abstract This work is a study of transformed European thought systems in the American context of post Second World War. Relevent issues are dealt with from a philosophic view point, because in philosophy other influences, from social, economic, political and cultural to artistic are more or less touched upon. The philosophic vantage point is itself focused more on the question of the changing relation of the subject and the object and also on their transforming scope of meanings. Enlightenment philosophy in its rise in Europe stimulated an inclination among the middle-class bourgeois for forsaking a repressive past for a just future. Yet the plan they devised finally, was seeped through with idealistic impossibilities. After a failure to fulfill the promises made, attempts were undertaken by the old elite to topple down the bourgeois and reattain a lost power. Romanticism takes power with the aim to amend Enlightenment frivolities by making reconciliations with a refuted past and leveling the new hierarchies, but it fails to do so. The bourgeios, on the face of such threats, takes the risk of verifying the credibility of its promises and the possibility of their fulfillment in the ripe American context of after 1945. The work then shows these new philosophers to be mainly Jewish, and their philosophy an attempt to revive a Jewish conception of the world through literary production. The conscious attempt the Jewish intellectuals make, richoches in the American literature of the 50s and the 60s. The analysis finds the point of focus on a work by Saul Bellow, himself a Jewish intellectual, and studies the ways diffeent European trends of thought like Existentialism are imbibed and tampered with to help construct a Jewish-American point of view. The influence the Old Testament leaves on the pages of this literary work-Herzog-, is also the proof for its being Jewish in a deeply cultural sense which partakes of its religious edge, too.