عنوان پایان‌نامه

تعیین مسیر بهینه برای امداد و تخلیه اضطراری منطاق سانحه دیده به مکانهای امن پس از زلزله مطالعه موردی محله ۱۳ آبان ناحیه ۳ منطقه ۲۰ شهرداری تهران




    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 920;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55993
    تاریخ دفاع
    ۲۵ دی ۱۳۹۱

    چکیده: کشور ایران با توجه به قرارگیری در مسیرهای کمربند جهانی زلزله و کوه زایی آلپ-هیمالیا در طول تاریخ لرزش های بزرگ و مخربی را در بیشتر شهرها تجربه کرده است. وقوع اینگونه سوانح باعث خرابی های گسترده همراه با تلفات جانی بسیار می شود که نیازمند امر امداد رسانی و تخلیه سریع سانحه دیدگان از مناطق سانحه دیده به مناطق ایمن می باشد. عملیات امداد و نجات و تخلیه اضطراری به عنوان اصلی ترین اقدامات پس از وقوع زلزله نیازمند دسترسی به شبکه ای از مسیرها در داخل منطقه سانحه دیده می باشد که بتوانند ضمن حفظ قابلیت عملکرد خود در شرایط معمول، توانایی جابجایی و انتقال بیش از آن و تخلیه اضطراری منطقه سانحه دیده را داشته و از لحاظ شاخص های ارزیابی نسبت به سایر راه های موجود در شبکه بهینه باشند. این در حالی است که تا کنون به تعیین و بهینه سازی مسیرهای بهینه برای امداد رسانی و تخلیه اضطراری در کشور توجه شایسته نشده است. لذا در این تحقیق سعی بر آن است که مدلی جهت مسیر یابی بهینه امداد رسانی و تخلیه اضطراری به طرف مناطق ایمن ارائه شود. بر این مبنا در این تحقیق فرآیند تعیین و بهینه سازی مسیرهای تخلیه اضطراری و امداد رسانی تبیین و برای محله 13 آبان شهر تهران اجرا و ارزیابی شده است. در گام اول از اجرای این تحقیق، مرحله اجرا و پیاده سازی مدل ارزیابی وضعیت شبکه معابر انجام شده است که شامل فعالیت های شناسایی پارامترهای موثر در مسآله به روش تحلیل سلسله مراتبی، مدلسازی و کمی سازی شاخص ها و پارامترها می باشد. خروجی این مراحل در قالب مدلی جهت ارزیابی شبکه معابر از لحاظ شاخص های ایمنی، ترافیک و طول مسیر ارائه شده است. در گام بعدی تعیین مسیر بهینه جهت انتقال افراد بر اساس اهداف چندگانه ایمنی، ترافیک و طول مسیر مد نظر می باشد. در همین راستا الگوریتم های مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفته و مناسبترین الگوریتم برای روند تحقیق انتخاب شده است. بر مبنای الگوریتم های انتخابی نرم افزارهای بهینه سازی نگارش شده و شبکه معابر منطقه مورد مطالعه مدل شده و بهینه ترین مسیرها به لحاظ شاخص ها و پارامترهای مختلف و یا بر مبنای ترکیبی از این پارامترها تعیین گردید. نتایج حاصل از اجرای مدل های مختلف بیانگر این است که مسیر بهینه به شاخص های مسیر یابی و دامنه جستجو در شبکه مسیر وابسته می باشد. کلمات کلیدی: شبکه معابر، امداد و نجات، تخلیه اضطراری، بهینه سازی، زلزله، محله 13 آبان
    Abstract
    Abstract: Located in earthquake belt and organic routes of Alp- Himalayas, Iran has experienced over the history many great and destructive earthquakes in many cities. Such events cause widespread destructions and victims which require relief aid and quick evacuation of victims to secure area. Help and rescue operation and emergency evacuation as the main proceedings after earthquake need to access to a network of routes in disasters area so that it can meanwhile maintain the functionality under normal conditions, and has ability to displace and transfer more than its capacity and emergently evacuate the disaster area and is optimal toward other routes in the network in terms of evaluation measures. However, the determination and optimization of ideal routes for Relief and emergency evacuation has not been yet paid a suitable attention. Therefore, in this research, we try to offer a model for optimal routing of Relief and emergency evacuation to secure area. On this basis, in this research we have explained the process of determination and optimization of emergency evacuation and save, and perform and evaluate it in 13 Aban neighborhood of Tehran. In first step of performing this research, implementation and execution phase of routes network evaluation model have been done including recognition of effective parameters in the question in hierarchical analysis method, modeling and quantification of criteria and parameters. We offer output of these stages in form of a model for evaluation of safety criteria, traffic and length of route. In the next step, we consider the determination of ideal route for transfer the people based on multiple goals of safety, traffic and length of route .In this regard, different algorithms have been assessed and most appropriate algorithm was selected for research processing. Based on selected algorithms, optimized software was developed and routes network of district was studied and the most optimized routes were specified in terms of criteria and different parameters or their combination. Results of implementation of different models imply that the ideal rout depends on routing measures and scope of search in rout network. Keywords: Routes Network, Relief and Rescue, Emergency Evacuation, Optimization, Earthquake, 13 Aban Neighborhood