عنوان پایان‌نامه

بررسی فاکتورهای کسب وکاری، مدیریتی و تکنیکی (فنی) موثر در پیاده سازی بازار الکترونیکی برای صادرات فرش دستباف ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی فاکتورهای کسب وکاری، مدیریتی و تکنیکی (فنی) موثر در پیاده سازی بازار الکترونیکی برای صادرات فرش دستباف ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریتMBA - بازاریابی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58277
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۱

    فرش دستباف ایران که نشان تاریخ ذوق، هنر و هویت ایرانی است، با تکیه بر تنوع زیاد طرح و نقشه و کیفیت مناسب توانسته است شهرت جهانی کسب کند. سالهاست که فرش مهمترین محصول صادراتی غیر نفتی ایران است. سالهاست که استفاده از شیوه‌های سنتی و ناکارآمد در مدیریت و بازاریابی فرش دستباف ایرانی باعث کاهش صادرات فرش دستباف و از دست دادن سهم بازار جهانی فرش دستباف ایران شده است، لذا در فعالیتهای مربوط به تولید فرش دستباف رکود ایجاد شده که این خود موجب کاهش درآمد قالی بافها و افزایش بیکاری استاد کاران و فعالان در این بخش شده است. بنابراین نیاز است بوسیله شیوه‌های نوین بازاریابی از جمله بازاریابی الکترونیکی که شاخه‌ای از تجارت الکترونیکی محسوب می شود و نیز سفارشی سازی تولید، بازارهای جدیدی برای فرش دستباف تعریف شده و بازارهای فعلی نیز گسترش یابد. در این تحقیق سعی شده است که چالش‌های کسب و کاری، مدیریتی و تکنولوژیکی موثر در طراحی یک بازار الکترونیکی برای فرش دستباف ایران مورد کندوکاو قرار گرفته و چالش‌های پیش رو برای پیاده سازی یک چنین بازاری مورد بررسی قرار گیرد. در مدل مفهومی تحقیق چالش‌های پیش رو در سه گروه دسته‌بندی شده‌اند که دارای 18 مولفه می‌باشند. برای ارزیابی و الویت‌بندی این 18 مولفه، برای هر گروه از چالش‌های کسب و کاری، مدیریتی و تکنولوژیکی، یک پرسش‌نامه جداگانه آماده گردید و بین سه نوع جامعه آماری شامل فعالان و خبرگان صنعت فرش دستباف ایران، فعالان و شرکت‌های نرم‌افزاری و طراح سایت و در نهایت افراد و شرکت‌های فعال در زمینه بازارهای الکترونیکی توزیع شده و داده‌های آن جمع‌آوری گردید. سپس با استفاده از آزمون‌های فریدمن و توکی و پاسخ‌های ارائه شده به گویه‌های پرسش‌نامه، اقدام به رتبه‌بندی 18 چالش مذکور براساس درجه اهمیت هر یک از آنها گردید. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که از بین چالش‌های کسب و کاری، چالش مربوط به مسائل رفتاری و فرهنگی، رتبه نخست را داشته و مهمترین چالش پیش رو برای تحقق این مهم می‌باشد. و نیز از بین چالش‌های تکنولوژیکی، چالش مربوط به هزینه‌های فناوری در الویت بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین از بین چالش‌های مدیریتی، چالش مربوط به مدیریت تغییر از درجه اهمیتی بالایی برخوردار می‌باشد. در بین گروه‌ها نیز چالش‌های کسب و کاری از درجه اهمیتی بالاتری برخورداربوده و بعد از آن به ترتیب چالشهای تکنولوژی و مدیریتی قرار میگیرند.
    Abstract
    Iran handmade carpet that is a sign of art and Iranian identity, relying on the diversity of design and high quality have earned a global reputation. For many years The most important non-oil export of Iran is Carpet. Iranian Carpet is well-known in the world, nevertheless manufacturing sector has stagnated in recent years due to the lack of clear information on Carpet Market and also reducing the profit margin of manufacturers. In order to overcome these problems, the use of e-commerce advantages such as design and implementation of an electronic market for carpet, can help and solve a large amount of problems. This research seeks to identify and prioritize the challenges of this case and based on extracted conceptual model, three types of challenges, consist of the business, technological and managerial challenges have studied Through three types of questionnaires and three different population, and then Using Friedman and Tukey tests, the components of each of the three challenges are ranked. The results indicate that among the business challenges, behavioral and cultural issues, among the technological challenges, IT costs, and among the managerial challenges, change management have high degree of importance. Although among the groups the business challenges are high priority.