عنوان پایاننامه
بررسی فنی، اقتصادی و زیست محیطی بازیافت آسفالت مطالعه موردی: شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مهندسی محیط زیست -موادزائد جامد
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 948;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56645
- تاریخ دفاع
- ۳۰ دی ۱۳۹۱
- دانشجو
- محمد سجاد ثمودی
- استاد راهنما
- محمدعلی عبدلی, بابک امیدوار
- چکیده
- چکیده : برای جلوگیری از ایجاد هزینههای مالی، کاهش آلودگیهای مختلف و همچنین بهکارگیری از ضایعات گوناگون، امروزه باریافت سرلوحه کار در بسیاری از صنایع قرار گرفته است. آسفالت نیز به عنوان پرکاربردترین مصالح در پروژههای راهسازی از این قاعده مستثنی نبوده و بازیافت اسفالت نیز در پروژههای مختلف در حال انجام است. روشهای عمده بازیافت آسفالت به طور کلی شامل دو روش سرد و گرم میباشد، این روشها هر کدام از لحاظ فنی، اقتصادی و محیط زیستی دارای مزایا و معایبی بوده که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش همچنین فنآوریهای نوین در زمینه بازیافت آسفالت که هنوز در ایران مورد استفاده قرار نگرفته است، مانند مایکروسرفیسینگ و همچنین روسازی مرکب مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است و مزایا و معایب فنی، اقتصادی و زیستمحیطی آن اشاره شده است. روشهای عمده بازیافت آسفالت (روش سرد و گرم) با توجه به شرایط اجرا و مزایا و معایب آن هر دو به صورت بالقوه در شهر تهران قابلیت اجرایی دارد. در پروژهای که به صورت تحلیل میدانی مورد بررسی قرار گرفته است(بازیافت آسفالت در پروژه بهسازی آسفالت بزرگراه شهید بابایی واقع در شمال شرق تهران)، از روش بازیافت سرد (با توجه به محدودیتهای اجرایی و اقتصادی) استفاده شده است. در انتها، پروژه از منظر روش اجرا، معایب و مزایا، جنبههای فنی، زیست محیطی و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است.
- Abstract
- Increasing financial costs and environmental pressure have intensified the importance of recycling for the industries in recent years. Hence, pavement recycling has become a subject of considerable interest in pavement and asphalt industries. Warm in-place recycling and cold in-place recycling are two major approaches in pavement recycling technology, each of which has its economical and environmental advantages. In this research new technologies such as microsurfacing and complex pavement that are developed in the framework of pavement recycling are under consideration. By the incorporation of technical, economical and environmental features of the recycling methods an evaluation is made upon the performance of each method. The recycling methods (cold and warm) are applicable to Tehran, however, in an experimental analysis for the pavement recycling in rehabilitation of Babaee highway at the north-east of Tehran a cold method has been implemented. Regarding this project as a case study, the present research culminates in an evaluation of the influence of technical, environmental aspects of pavement recycling.