عنوان پایان‌نامه

برنامه ریزی یکپارچه تولید



    دانشجو در تاریخ ۲۶ دی ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "برنامه ریزی یکپارچه تولید" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2275;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56506
    تاریخ دفاع
    ۲۶ دی ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    مسعود ربانی

    امروزه لیزینگ به گزینه‌ای مناسب برای کاربری محصولات با عمر طولانی‌مدت تبدیل شده است. با حضور این گزینه، تمایل بسیاری از مشتریان نسبت به خرید محصولاتی که تنها در دوره‌ای خاص از آن‌ها استفاده می‌کنند روز به روز در حال کاهش است. پایان نامه حاضر با عنایت به این موضوع، به طراحی مدلی می‌پردازد که فضای فروش و لیزینگ را به طور یکپارچه در نظر می‌گیرد. مدل طراحی شده مناسب شرکتی می‌باشد که از دو واحد فروش و لیزینگ تشکیل شده باشد. هرکدام از این واحدها با تقاضاهایی از سوی مشتریان مواجه می‌باشند. سه مجموعه توابع تقاضای جدید حساس به تورم به صورت خطی-خطی (X شکل)، نمایی-خطی (?-شکل)، نمایی‌خمیده-نمایی (?-خمیده شکل) برای خرید و لیزینگ در نظر گرفته شده است. خصوصیات اقتصادی هر دسته از توابع از جمله حساسیت (الاستیسیته) نسبت به پارامترهایی همچون قیمت، تورم و تبلیغات مورد تحلیل رفتاری قرار گرفته‌اند. سیاست بازگشت پول به مشتری، که می‌توان آن را نوعی تخفیف نیز به شمار آورد، قیمت‌های فروش پیشنهادی تولیدکننده و مبالغ اجاره‌های ماهیانه‌ی لیزینگ را کاهش داده و در مشتریان ایجاد جذابیت می‌نماید. نرخ تورم به عنوان یک ریسک برای واحد فروش، نقشی اساسی در نوسان تقاضاهای خرید و لیزینگ ایفا می‌نماید تا مشخص کند در چه بازه‌هایی از آن هرکدام از واحدهای خرید یا لیزینگ حاضر به ارائه‌ی حداکثر تخفیف جهت از دست ندادن مشتریان خود می‌شوند. مدل ارائه شده برنامه‌ریزی غیر خطی مخلوط (MINLP) بوده و به تعیین برنامه‌ی بهینه‌ی تولید، قیمت و فروش که منجر به بیشینه‌سازی دو هدف سود، و بازگشت سرمایه‌های حاصل از قراردادهای لیزینگ، به همراه هزینه‌های مالی و عملیاتی می‌شوند، می‌پردازد. تابع هدف اول مدل در دو حالت با افق زمانی چند دوره‌ای طراحی شده است. حالت اول تک محصولی، تک مشتری و حالت دوم چند مشتری با پروفایل‌های اعتباری، چند محصولی و چند سطح کیفیتی می‌باشد. مدل نهایی ارائه شده ترکیبی از حالت دوم تابع هدف اول و تابع هدف دوم می‌باشد، که علاوه بر بیشینه‌سازی سود، به بررسی چگونگی تخصیص سطوح کیفیتی به مشتریان بر اساس پروفایل‌های اعتباری آن‌ها نیز می‌پردازد. در نهایت پس از بررسی پیچیدگی مدل از منظر تعداد متغیرها و محدودیت‌ها، مدل ارائه شده با استفاده از الگوریتم حل گرادیان‌های کاهش‌یافته‌ی عمومی (GRG2) مجهز شده به رویکرد حل مسائل چندهدفه، روش فاصله‌ی مینکوفسکی-محورِ Lp-Metrics، در حالات مختلف حل شده است. همچنین برای یک مسأله با افق زمانی دو دوره‌ای، با استفاده از کد VBA، تحلیل حساسیتی فراگیر در زمینه‌ی تأثیرات نرخ تورم بر بردار بهینه‌ی بازگشت‌های پول انجام گرفته است.
    Abstract
    Nowadays leasing is turning into a growing alternative for customers who seek to satisfy their needs of durable products. This thesis aims to analyze the inflation-brought competition between sales and leasing, by designing a bi-objective mathematical model. Three sets of price and inflation-sensitive joint demand functions (X, Chi, and curvy Chi-shaped) are introduced for customers’ purchasing and leasing demand; third set being the most realistic. Purchase rebates or bargaining on leased product's initial value is employed on manufacturer’s suggested retail price (MSRP), to attract customer’s view on both purchasing price and monthly lease payments respectively. In order to perform the analysis, two models are defined; one for pricing and inventory decisions, another for lease-contracts’ assignment plan based on lessees’ payment power. The objectives are to maximize revenue and whole lease turn-overs. The mixed-integer nonlinear model’s objectives are gathered into one by using minkowsky distance-based Lp-metrics and solved by generalized reduced gradient (GRG) algorithm which is suitable for models with non-linear objectives and constraints. In addition to the results of competitive rebate/bargaining level determination, or sharing of inventory between lease contracts and sales, the numerical analysis implies that optimality of the objectives are dependent to each other when brought in a bi-objective optimization manner. Also by using a VBA (Visual Basic for Applications) programming code, a comprehensive sensitivity analysis has been done on bi-objective’s behavior in terms of inflations in a two period horizon.