عنوان پایاننامه
بررسی روایی و اعتبار یابی مقیاس سبک های مشارکت در یادگیری گراشا ریچمن
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62695
- تاریخ دفاع
- ۱۸ دی ۱۳۹۱
- دانشجو
- علی رضا بانشی
- چکیده
- چکیده سبک های یادگیری بیشتر به ترجیحات شناختی پرداخته است. سبک مشارکت در یادگیری برخلاف سبک های شناختی، سبک یادگیری را به مثابه ی تعاملی اجتماعی در نظر می گیرند و آن را نقش های مختلفی تعریف می کنند که دانشجویان در تعامل با همکلاسی ها، معلمان و محتوای دروس بر عهده دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه سبک های مشارکت در یادگیری گراشا و ریچمن(1996) انجام شد. شرکت کنندگان این مطالعه 1039نفر دانشجوی(421 نفر از پردیس علوم رفتاری و 618 نفر از پردیس فنی) دانشگاه تهران بودند که از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شدند. برای انجام تحلیل های عاملی نمونه به دو قسمت تقسیم شد. یافته های به دست آمده از تحلیل اکتشافی(561 نفر) با روش تحلیل مولفه ی اصلی و چرخش واریماکس نشان داد که این پرسشنامه شامل شش عامل اجتناب کننده، همکاری کننده، مشارکت، وابسته، رقابتی، و مستقل است. شاخص های تحلیل عاملی تاییدی(478نفر) عامل های به دست آمده از تحلیل اکتشافی را تایید کرد. ضرایب آلفای کرونباخ در عامل ها(0.58تا 0.80) در حد مطلوب بود. بر پایه ی نتایج به دست آمده به نظر می رسد پرسشنامه ی سبک های مشارکت، ابزاریست که برای سنجش سبک های تعاملی یادگیری دارای روایی و اعتبار است. کلید واژه ها: سبک های مشارکت در یادگیری، سبک یادگیری
- Abstract
- Abstract The present research aimed to investigate psychometric properties of Grasha-Riechmann Student Learning styles Scale. Participants were 1039 students (421 humanities and 618 sciences and math students), selected through stratified sampling method, from university of Tehran. The findings acquired from exploratory factor analysis (On 561 sample) using Principal components analysis with varimax rotation showed that Grasha-Riechmann Student Learning styles Scale includes six factors: Avoidant, Collaborative, Participative, Dependent, Competitive, and Independent. The factors out of Exploratory factor analysis (on 478 sample), as model fit indices indicate, were confirmed by indices in confirmatory factor analysis. Internal consistency of each subscale (0.58 to 0.80) was at an acceptable level. In sum, according to the findings, it seems Cooperative Styles Inventory to be a valid and reliable instrument for measuring learning interactive styles. Keywords: Learning Styles, Exploratory factor analysis, confirmatory Factor Analysis, validity, reliability