عنوان پایاننامه
تاثیر تداخل زمینه ای فزاینده نظام دار بر یادگیری برنامه حرکتی تعمیم یافته یکسان و متفاوت
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی و علوم ورزشی - رفتار حرکتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 942;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56808
- تاریخ دفاع
- ۲۹ آذر ۱۳۹۱
- دانشجو
- سعید نظری کاکوندی
- استاد راهنما
- رسول حمایت طلب
- چکیده
- هدف از این پژوهش، بررسی اثر تداخل زمینه ای مسدود، نظام دار فزاینده و تصادفی بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت های والیبال مبتنی بر تغییرات در برنامه حرکتی تعمیم یافته و پارامتر بوده است. در واقع تحقیق حاضر با هدف پاسخ به این پرسش انجام شد که آیا افزایش منظم سطح تداخل زمینه ای، بر یادگیری مهارت سرویس والیبال از آرایش مسدود یا تصادفی اثر بخش تر است. در این پژوهش تعداد 60 (در 6 گروه 10در دو آزمایش)دانشجو با میانگین سنی4 ± 23 شرکت کردند. آزمودنی ها، در آزمایش یک، مهارت سرویس پنجه ساده والیبال را در فواصل مختلف (9، 5/9 و 10 متر از تور والیبال) با آرایش های مختلف بود هر شرکت کننده 108 سرویس در هر یک از فواصل و در مجموع 324 کوشش طی 9 جلسه (هر جلسه 36 تکرار در 3 بلوک 12) در شرایط ویژه گروه خود انجام دادند. گروه مسدود 108 کوشش را در حالت الف(9 متر) و سپس 108 کوشش دوم را در فاصله ب 108 کوشش آخر را در موقعیت ج به اتمام رساند. گروه نظام دار فزاینده، کوشش های 1 تا 108 را به صورت مسدود هر جلسه 36 کوشش در (3 بلوک 12تایی )، کوشش های 108 تا 216 را به صورت زنجیره ای و کوشش های 216 تا 324 را در هر مسافت و سرویس را با تعداد مساوی به صورت تصادفی انجام دادند. تکلیف در آزمایش2، سرویس متغییر والیبال با فاصله (9 متری) شامل (الف : سرویس پنجه ساده ب: چکشی و ج: موجی والیبال) با آرایش های مشابه با آزمایش اول بود. آزمون اکتساب و پس از 72 ساعت بی تمرینی، آزمون یادداری و انتقال به عمل آمد. اطلاعات حاصل با استفاده از نرم افزار spss-18 و آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، تحلیل واریانس با انداره گیری مکرر، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی توکی در سطح 05/0 درصد مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. نتایج در آزمایش اول نشان داد که تفاوت بین روش های مختلف آرایش تمرینی در مرحله اکتساب و همچنین آزمون یادداری و انتقال معنی دار نبود. نتایج مرحله اکتساب در آزمایش دوم به مانند آزمایش اول(تغییر در پارامتر) معنی دار نبود، این در حالی بودکه نتایج در آزمایش دوم نشان داد آرایش نظام دار فزاینده در مقایسه با تمرین مسدود و تصادفی باعث اجرای بهتر در آزمون یادداری و انتقال شد که مغایر با نتایج آزمایش اول بود. در مجموع، پیشنهاد شد برای تسهیل یادگیری چند برنامه حرکتی تعمیم یافته، آرایش از تداخل کم شروع و به صورت تدریجی منظم به سمت تداخل زیاد برنامه ریزی شود. این یافته ها از فرضیه مگیل و هال (1990) و نقطه چالش گوداگنولی و لی (2004 ) حمایت می کند.
- Abstract
- This study was designed in order to investigate the effect of contextual interference in acquisition, retention and transfer by the same and different generalized motor program. In fact this study done to answer, whether regular incearsed of contextual interference is more effective than blocked either random practice schedule for learning of serving in volleyball. In these students that have been used two single experiments, the researcher has selected 60 (6 group of 10 subjects in experiment two) students with mean age 23±4. Experiment 1 Participant (N=60) practiced a servis volleyball task at three various distances (9, 9/5 and 10 meter Volleyball Tour ) with different makeup of the. Each participant putted 108 trials from each of the three starting distance for a total of 324 practice trials. 36 repetitions per session in the Special Conditions, the strive to be carried out in a 108 block groups(9 Mtrd). The blocked group practiced 108 consecutive trial from A location followed by 108 trials from a B location and concluded with 108 trial from the third(C) locatin. a total of 324 trials following either a blocked, random, or increasing practice schedule. The increasing schedule had participants practice the first 108 trials with blocked scheduling, followed by 1-108 serial trials, practice then concluded with 216-324 trial of random scheduling. skill of Experiment two, In this experiment three different volleylball serving (simple, overhead, single arm). The first experiment was similar arrangement. Using methods similar to Experiment 1, Retention test after 72 hours of training, retention and transfer tests were. data obtained using the software spss-18 and Kolmogorov–Smirnov test,ANOVA with repeated measures,one - way analysis of variance and Tukey post hoc test at the significant level of p?0. 05 was analyzed. . Results of the first experiment showed that the differences between the different methods of training arrangement stage acquisition and retention and transfer tests were not significant. The results of these two experiments indicate that a practice schedule offering systematic increases in CI facilitates skill learning and these learning benefits are generalizable to tasks controlled by the same or different GMPs. In general, it was suggested tahat for facilitating leaining of several motor skills, the practicn schedule of sessions shal be started from low interference and continue toward high interference. that supported Magill and Hall theory (1990) and challenge point idea of Guadagnoli and Lee (2004).