عنوان پایان‌نامه

مقایسه بازاریابی آنلاین محتوای رسانه ای و تعامل با هوادار از طریق وب سایت رسمی باشگاه های فوتبال در ایران آسیا و اروپا


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 944;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56783
    تاریخ دفاع
    ۱۶ آبان ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    سیدنصراله سجادی

    ورزشی مثل فوتبال، طرفداران جهانی دارد و هواداران آن در سراسر دنیا پخش شده اند. بنابراین یک تیم فوتبال ممکن است هوادارانی در یک منطق? دور داشته باشد حتی گاهی در قاره ها و ملیت های دیگر. این هواداران تنها شانسی که برای دنبال کردن بازی ها دارند این است که بازی ها را در تلویزیون تماشا کنند یا در روزنامه های ورزشی بخوانند. برای چنین جمعیتی که در زمین فوتبال حاضر نمی شوند و به علت جا و مکان دسترسی به خرید و فروش ندارند. اینترنت پتانسیل رسانه ای برای دسترسی آنها را فراهم میکند. تحقیق حاضر به منظور بررسی و مقایسه وب سایت باشگاه¬های حرفه¬ای فوتبال اروپا، آسیا و ایران از نظر ارائه محتوا و تعامل با هواداران تیم از طریق وب سایت رسمی باشگاه و مولف? بازاریابی آنلاین توسط این باشگاه¬ها انجام گرفت. بدین منظور وب سایت رسمی تمامی تیم¬های حاضر در مراحل نهایی لیگ قهرمانان اروپا (16 تیم)، جام قهرمانان آسیا (16 تیم) و لیگ برتر ایران (18 تیم) مورد بررسی قرار گرفت. ابزار تحقیق چک لیست محقق ساخته¬ که روایی آن به تأیید متخصصان و اساتید مدیریت ورزشی رسیده بود. به منظور تأیید پایایی چک لیست تحقیق، از روش پایایی مصححان استفاده شد. برای این کار چک لیست تهیه شده در اختیار 4 مصحح که با یکدیگر ارتباطی نداشتند قرار گرفت و از آنها خواسته شد تا با استفاده از چک لیست مذکور به بررسی 9 وب سایت (سه تیم اروپایی، سه تیم آسیایی و سه تیم ایرانی) بپردازند. نتایج حاصل از این 36 چک لیست نشان داد که مصححان مختلف پاسخ¬های یکسانی را برای وب سایت¬های مشخص شده ارائه نمودند. نتایج تحقیق نشان داد که باشگاه¬های ایرانی کمترین خدمات آنلاین را ارائه ¬کردند (میانگین 90/26 از 100) ، همچنین کمترین امتیاز را در مولف? تعامل با هوادار (89/14 از 100) و کمترین استفاده را از وب سایت باشگاه برای بازاریابی و فروش محصولات و خدمات خود داشتند (میانگین 19/8 از 100) ؛ نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه تفاوت معنی داری بین وب سایت های رسمی باشگاه های فوتبال ایران با باشگاه های حاضر در جام باشگاه های آسیا و اروپا در هر 3 مولف? بازاریابی آنلاین، محتوای رسانه ای و تعامل با هوادار نشان داد.
    Abstract
    A sport like football has worldwide fans who are scattered over the world. Based on this a football team could have fans in a remote area, even in other continents or nations. The only opportunity these fans get for following the track of the matches is through TV or sporting press. For such a population who can't be present in the football pitch and is deprived of any access to merchandise due to being far from the their team, the internet provides a media potentiality for them. This study was conducted to explore and compare official websites of professional soccer clubs of Europe, Asia and Iran in regard of providing media contents for fans and using online marketing strategies. For this purpose, official websites of all existing clubs of UEFA Champions League (16 teams), AFC Champions League (16 teams), and Iran's Premier League was carefully observed by using a researcher-made questionnaire which it's validity was approved by experts and faculty members in sport management area. The results showed that Iranian clubs websites had lowest media contents (26.90 out of 100) and lowest using of Interaction whit fans (14.89 of 100) and lowest online marketing strategies (8.19 out of 100). The results of one way ANOVA indicated that there is a significant diffrence between the official website of football clubs in Iran, Asia and Europe in 3 elements of online marketing, media content and interaction whit fans.