عنوان پایاننامه
زماتنبندی پروزه با هدف حداکثر سازی ارزش فعلی پول
- رشته تحصیلی
- مهندسی صنایع
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2314;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57626
- تاریخ دفاع
- ۰۸ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- مهرداد ضیایی نژاد
- استاد راهنما
- مسعود ربانی
- چکیده
- برنامه ریزی پروژه عبارت است از تعیین یک توالی زمانی درقالب برنامه زمانبندی جهت انجام فعالیتهای وابسته به یکدیگر که تشکیل دهنده شبکهای بنام پروژه هستند. وابستگی فعالیتها درحقیقت ترتیبی است که در تقدم و تاخرشان بواسطه محدودیت های فنی در اجرای پروژه می بایستی رعایت شود. محدودیتهای پیشنیازی جزء لاینفک پروژه ها هستند ولی برای تطابق هر چه بیشتر با دنیای پروژهها لازم است محدودیت منابع نیز در تهیه برنامه زمانبندی در نظر گرفته شود. مساله زمانبندی پروژه با محدودیت منابع از دیدگاه عملی و نظری حائز اهمیت است. از دیدگاه عملی بهبود برنامه ریزی پروژه که جزئی از علم مدیریت پروژه است، سود سازمانها را به میزان چشمگیری افزایش میدهد. از بعد نظری نیز زمانبندی پروژه یک زمینه تحقیقاتی بسیار جذاب برای محققین بخصوص پژوهشگران عرصه تحقیق در عملیات و بهینه سازی می باشد، زیرا اکثر مدل های معروف بهینهسازی نظیر مساله تولید کارگاهی و فروشنده دوره گرد حالت خاصی از این مساله هستند. در این پایاننامه یک مدل جدید برای مساله زمانبندی پروژه با محدودیت منابع در حالت چند مد و با معیار حداکثر کردن مقدار ارزش فعلی به مفهوم کلاسیک آن از دید کارفرما و پیمانکار بصورت همزمان ارائه میشود. جریانات نقدی مثبت و منفی در مدل لحاظ گردیده و به دنبال بهترین شیوه پرداخت از نظر دو طرف میگردد. علاوه بر این هر فعالیت قابلیت انجام در چند مد را دارا می باشد که با توجه به مدی که برای انجام فعالیت انتخاب می شود، مدت زمان، میزان منابع مصرفی و هزینه لازم برای تکمیل فعالیت تعیین می شوند چنانچه مساله تبدیل به مساله زمانبندی پروژه با محدودیت منابع چند هدفه در حالت چند مد می گردد. به منظور حل مدل پیشنهادی، آن را برای مسائلی با اندازه کوچک تا بزرگ با الگوریتم فرا ابتکاری تلفیقی رقابت استعماری بر پایه نظریه بازی (HICABGT) که برای حل مدل پیشنهاد شده است حل و با الگوریتمهای رقابت استعماری چند هدفه (MOICA)، و الگوریتم استراتژی تکاملی پارتو آرشیو شده (PAES)، مقایسه نموده ایم. هسته اصلی الگوریتم پیشنهادی، استفاده از نظریه بازی در بهینه سازی زمانبندی پروژه از دید هر دو طرف کارفرما و پیمانکار می باشد. جهت مقایسه الگوریتم ها از شاخص های کیفیت، فاصله از نقطه ایده آل، گوناگونی و فاصله استفاده شده است.
- Abstract
- Project scheduling is to determine time sequences in the form of interdependent activities that constitute a network name are project. In fact, the dependence of activities is the sequence in their delays and priorities due to technical limitations of project that should be observed. Prerequisite constraints are an inevitable parts of the project, but the project is required to comply more with the world of limited resources in preparing schedules should be considered. Project Scheduling Problem with resource constraints is important theoretical and practical perspective. From a practical perspective, project planning, which is a part of project management science, has dramatically increased profit of organizations. Theoretically, the project planning is a very attractive field of research, particularly operations research and optimization. The reason is that the majority of well-known optimization models such as workshop production and Travelinig Salesman Problem (TSP) are special case of the project scheduling model. In this thesis a new model for project scheduling problem with multimode resource constraints (MMRCPSP) is provided. The objective is the maximizing net present value of cash flow, of the classical concept, in the view of both the employer and the contractor. Positive and negative cash flows are included in the model that is looking for the best contract between them to payment. According to the mode selected for the activity, the duration, the consumed source and the cost of activity completion are determined.Hence, the project turns into project scheduling problem with multi-objective resource constraints in multi-mode situation (MORCPSP). Proposed model is solved for small to large-sized problems usingHybrid imperialist competitive algorithm based on game theory (HICABGT) method. The results are compared with results ofMolti objective imperialist competitive algorithm (MOICA) andPareto Archived Evolution Strategy(PAES) algorithms' results. The main idea of the proposed algorithm is using the game theory in optimizing the project planning to satisfy both the employer and the contractor simultaneously. The quality indicators, the distance from the ideal point and the variety are used for Algorithms benchmarking.