عنوان پایان‌نامه

تدوین و بازسازی نظام انسان شناسی علی صفایی حائری و اسنتاج و بازسازی دلالت های آن در تعلیم و تربیت



    دانشجو در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تدوین و بازسازی نظام انسان شناسی علی صفایی حائری و اسنتاج و بازسازی دلالت های آن در تعلیم و تربیت" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58726
    تاریخ دفاع
    ۱۵ مهر ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    محمدرضا شرفی جم

    بازنگری، ویرایش و پیرایش داشته‌های انسان‌شناسی تولید شده تاکنونی از سویی و از دیگر سو نمایان شدن فرصت‌های معتبر، در انواع رویکردهای انسان‌شناسی با تکیه بر معرفت دینی و گزاره‌های منبعث از دین، بالاخص فقدان ترجمه و تبیین آراء صفایی، به زبان امروزی برای فهم آن، قیاس با سایر نظام‌های مطرح به این زبان علمی، پاسخگویی به نیازهایی که تاکنون مطرح نبوده، از جمله ضرورت‌های انجام این رساله می‌باشد. روش تحقیق به کار رفته در پژوهش شامل: روش تحلیل زبانی(الف: بررسی بافت و سیاق مفهوم در متن ب: بررسی ترادف کلمات و مفاهیم ج: تحلیل بر اساس قیاس با مفاهیم متضاد با متغیر د: تحلیل بر اساس شبکه معنایی)، توصیف و روش استنتاج می‌باشد. بر اساس یافته‌های پژوهش، مولفه‌هاینظامانسان‌شناسیصفاییرابهدوبخشکلیشاملامکانات،سرمایه‌هاودارایی‌هایانسانونیزنیازهایانسان می‌توانتقسیمبندیکرد. درنگاهصفاییغایتانسانوسالکحقنیلبهرضواناللهاست.لقاء،رضا،قرب،حیاتطیبه،توحید،عبودیتازاهدافکلیمی‌باشند.رشد،رهبریوهدایتنیزجزواهدافواسطیهستند،زیرابهواسطهتحققایناهداف،هدفغاییواهدافکلیمحققمی‌شوند. مبانیو اصولتربیتیتربیتیاستنتاجشده شامل مبنای انسانفطری(اصلکرامت)، استعدادهایانسانبهمنزلهسرمایه‌هایانسان(اصلمسئولیت)، انسانمتاثرازنیازها( اصول رعایت محدودیت انسان و استمرارحرکتتصعیدی)، سلوکانسان،حقیقتمشکک(اصول صبر شکر)، ارزیابی(اصل اندیشهورزی) می‌باشد. کلمات کلیدی: انسان شناسی، دلالت، تربیت، علی صفائی حائری
    Abstract
    The reconstruction of Safayi Hayeri's philosophical-anthropological system and the inference of its implications in the education The knowledge of man has been continuously a matter of reconsiderations and reconstructions in the different manners. On the other hand now it is unearthed that the different approaches to the understanding of man accentuating the religious knowledge and the relevant propositions derived from religious texts, are valid and useful. Also it should be said that the Safayi Hayeri views are left beyond the veil of mal- understanding – in comparison to the others- and not expressed in a new language. These are some reasons of the writing of such thesis. Between the different research methods, this effort contains: linguistic analysis (the consideration of the context of the concepts in the texts, the consideration of the synonymy of the words, the analysis based on comparison of antonyms and the analysis based on meaning web), description and the derivation. Based on the research in hand, it can be inferred from Safayi Hayeri thoughts that the all things related to human being fall under two great categories: “human capital” and “human needs”. Safayi believes that the final purpose of man is nothing other than of God pleasure. The meeting of God, approaching to him, monotheism and being the servant of God are the General purposes. The leadership, the guidance and development are the middle purposes that in virtue of which the other purposes are obtained. The derived educational bases and principles are: the principle of Fitrat – the divine nature of the man- (or the principle of human dignity), accounting on the human capacities as the human capitals (or the principle of responsibility), the influence of the human needs on his directions (attention to the limitedness if the man in his continuous horizontal move), the human conduct, the graded truth (or the principle of thanksgiving) and the evaluating (the principle of thinking). The keywords: philosophical and religious anthropology, implication, education, Ali Safayi Hayeri