عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر تمریناتت نوروفیدبک بر عملکرد موسیقایی ، اضطراب و توجه نوازندگان سه تار



    دانشجو در تاریخ ۰۳ مهر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر تمریناتت نوروفیدبک بر عملکرد موسیقایی ، اضطراب و توجه نوازندگان سه تار" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی بالینِی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 512;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55745;کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 512
    تاریخ دفاع
    ۰۳ مهر ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    رضا رستمی

    سال‌هاست که اثربخشی انواع تمرینات بیوفیدبک و خصوصاً بیوفیدبک عصبی (نوروفیدبک) در درمان برخی از بیماری‌ها و اختلالات، در پژوهش‌ها و فعالیت‌های بالینی به تایید رسیده است. در سال‌های اخیر استفاده از این تمرینات برای ارتقا و بهبود عملکرد آزمودنی‌های سالم در فعالیت‌های شناختی، ورزشی و هنری مورد توجه قرار گرفته است. در پژوهش حاضر تلاش شده است که تاثیر این تمرینات بر عملکرد موسیقایی، اضطراب و توجه نوازندگان سه تار بررسی گردد. بدین منظور 20 نوازنده و هنرجوی سه تار انتخاب شده و بر اساس دو متغیر سن و سطح نوازندگی در دو گروه 10 نفره آزمایش و کنترل همتاسازی شدند. ابتدا از تمام آزمودنی‌ها پیش آزمون‌های عملکرد موسیقایی، اضطراب حالت- صفت اسپیلبرگر و آزمون کامپیوتری توجه IVA+Plus به عمل آمد. پس از یک دوره یک ماهه که در طول آن آزمودنی‌های گروه آزمایش در 12 جلسه نیم ساعته تمرینات نوروفیدبک با پروتکل‌های آلفا/تتا و بتا شرکت کردند، از آزمودنی‌ها پس آزمون به عمل آمد. تحلیل نتایج بدست آمده از این آزمون‌ها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) نشان داد که این تمرینات در افزایش عملکرد موسیقایی آزمودنی‌ها موفق بوده در حالی که تاثیر معناداری بر اضطراب و توجه آنها به جا نگذاشته است. کلمات کلیدی: تمرینات نوروفیدبک، عملکرد موسیقایی، اضطراب، توجه، ارتقای عملکرد
    Abstract
    The effectiveness of biofeedback trainings and specifically neural biofeedback (neurofeedback) in treatment of some diseases and disorders has been proved in researches and clinical works for years. In recent years the use of these methods to improve and optimize the performance of normal populations in cognitive, athletic and artistic activities has been under consideration. The presented work seeks to investigate the effects of neurofeedback training on musical performance, anxiety and attention of “Se-tar” players. To achieve this, 20 “Se-tar” players were selected and matched according their age and playing level in 2 groups with 10 participants in each. They first participated in 3 pre-tests: A musical performance test, Spielberger’s State-Trait Anxiety Inventory and a computer-based test of attention called IVA+Plus. The experimental group then received 12 sessions of neurofeedback training during a month and after that all the subjects participated in post-tests. To analyze the results, MANCOVA test has been used. The results demonstrated the neurofeedback treatment has had a significant effect on musical performance of the participants but neither on their anxiety nor attention.