عنوان پایان‌نامه

بررسی نقش حمایت مالی از باشگاه های شهر تهران لیگ برتر فوتبال ایران بر عملکرد حامی مالی این باشگاه ها


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78087
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
    دانشجو
    نیما تنها
    استاد راهنما
    هاشم آقازاده

    با توجه به اهمیت حمایت مالی در فرآیند بازاریابی ورزشی به عنوان اصلی ترین منبع کسب درآمد برای باشگاه های ورزشی و همچنین نیاز حامی مالی به اطمینان یافتن از دستیابی به اهداف استراتژیک در قبال هزینه صورت گرفته جهت حمایت مالی , در پژوهش حاضر به بررسی نقش حمایت مالی بانک شهر از 2 تیم استقلال و پرسپولیس در عملکرد حامی مالی پرداخته شده است. برای این منظور از مدل سازمان IEG (گروه بین المللی رویدادها) برای سنجش میزان دستیابی به هر یک از اهداف حامی مالی استفاده شده است. بدین منظور از روش تحلیل عاملی جهت محاسبه دستیابی به هر یک از اهداف زیرمجموعه مولفه های اصلی استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق روسای شعب بانک شهر در شهر تهران و همچنین معاونین شعب بانک شهر در شهر تهران بوده اند. با توجه به نتایج حاصل شده، حمایت مالی صورت پذیرفته تاثیر مثبتی بر مولفه های "ایجاد آگاهی" ، "تقویت تصویر ذهنی" و "توسعه مسئولیت اجتماعی" برند بانک شهر داشته است با این حال هیچ ارتباطی بین این فرآیند و مولفه های "برانگیختن فروش" و "بالا بردن وفاداری مشتریان" مشاهده نشده است.
    Abstract
    Sponsorship is known as the main source of revenue for sports clubs and it is of high significance in the sports marketing process. On the other hand sponsors need to make sure that by spending money and resources on sponsorship, they are achieving their desired strategic goals. The present research has been done on the role of Shahr bank’s being Esteghlal and Persepolis football teams’ sponsor, on its performance. A model developed by IEG (international Events group) has been used to evaluate how successful the sponsor acted in achieving its sponsorship goals. In order to evaluate how many sub-factors are achieved by the sponsor, a factor analysis had been used. The sample used for this research was the heads and deputies of the Shahr bank Branches in the city of Tehran. Results show that sponsorship has a positive effect on “raising brand awareness”, “boosting the mental image of the brand” and “development of brand’s social responsibility” but no relationship between sponsorship and “stimulation of sales” and “increasing customers’ loyalty” was observed.